...
Kristian Pedersens sykkel minner mest om en fancy olabil bygget spesielt for å unngå luftmotstand. Foto: Leif Wahl Paulsen, Avisa Nordland/ANB

Dette er en sykkel!

Denne finnes det bare tre av i Norge. En ruller på veiene i Salten.

Publisert 01.06.2012 kl 10:16 Oppdatert 01.06.2012 kl 10:16

Tips en venn på e-post:

[Avisa Nordland] Kristian Pedersen (52) har størst fordel av alle dersom det blir ruskevær under Midtnattsolrittet neste helg.

– Dette er en sykkel for nordnorske forhold, smiler helsebyråkraten Kristian Pedersen i det han entrer sin helt spesielle liggesykkel. Et vidunder han mener det kun finnes tre av i landet, og som sikkert vil være den eneste av sitt slag under Midnattsolrittet.

Pedersen er nok den eneste som også håper på regn og vind under Nordlands store massemønstring på sykkelfronten. Da får han nemlig utnyttet fordelene i sin smått fantastiske Sinner Mango Sport til det fulle.

– Jeg var så lei av å sykle hjemme fra Kløkstad og til jobben på Stormyra i Bodø, og alltid ende opp med våte klær. Derfor ble denne en perfekt løsning, sier Pedersen til Avisa Nordland sin nettutgave.

Han fester samtidig det vannavstøtende trekket som skjermer for dråper helt opp til halsen. Omtrent samme prinsipp som på en kajakk.


Ivrig syklist

Sykkelentusiasten forteller at han har tråkket på pedaler til jobben i over 30 år, og det er en mer enn god nok forklaring på at han til slutt ble lei av klissvåte klær.

– Jeg så en ganske lik under Trondheim-Oslo i 1998, og tenkte at det ville være artig å prøve noe nytt, sier 52-åringen.

Han bestilte sykkelen fra Nederland da han var der på besøk, og mottok den svært iøynefallende doningen for noen måneder siden.

– Jeg har syklet 800 kilometer med den så langt, legger han til.

Pedersen bruker 40–50 minutter på sin daglige sykkeltur til jobben, og hevder sykkelen har flere fordeler.

– Den er enkel og grei teknisk, så jeg justerer for eksempel gir og kjede selv, fortsetter han.

I tillegg er den trehjulte designersykkelen utstyrt med lys, blinklys, bremselys og girsystem av typen Shimano Ultegra DI2. En tradisjonell ringeklokke finner man også inne i førerhuset.


Stiller til start

Pedersen, og hans røde sykkelversjon av Il Tempo Gigante, vil altså stå klar på startstreken den 9. juni. Og karen fra Kløkstad nord for Bodø frykter ikke at kontrollørene vil nekte han å starte.

– Nei, det går nok helt fint. Denne veier 30 kilo, noe som er omtrent 20 kilo mer enn en vanlig sykkel. Så vidt jeg vet er det kun en nedre grense for hvor mye en sykkel kan veie, smiler han.

Han hevder han heller ikke har noe å skjule under det romslige karosseriet.

– Hehe, nei det er nok ingen skjulte motorer. I hvert fall ikke enda, humrer han samtidig som han viser fram innsiden av vidunderet.

– Det er god plass bak setet, så det blir ikke noe problem å få med seg nok næring. Jeg slipper å ha drikke og andre energikilder i lommer på drakta, sier han. (ANB)

På forsiden nå


...

Gro 75 år - Se bildene fra hennes liv

Gro Harlem Brundtland runder 75 år. Vi har samlet bildene fra hennes rikholdige politiske liv og karriere.

...

Du må ha kontrakt

Håndverkere har en lei tendens til å skyve papirarbeid, som for eksempel kontraktskriving, foran seg...

...

Ber bilistene utsette hjemreisen

Det er ventet mye trafikk og kø fra påskefjellet i Sør-Norge søndag. Vegvesenet håper flest mulig kan utsette hjemreisen til mandag.

...

To alvorlig skadd i MC-ulykke

To menn er alvorlig skadd etter en MC-ulykke i Hommersåk i Rogaland lørdag kveld.