...
I et åpent avskjedsbrev til kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) tar barneombud Reidar Hjermann et kraftig oppgjør med innsatsen mot mobbing i skolen. Foto: Terje Pedersen, ANB

– Regjeringen svikter

Vi kan ikke leve med mobbing i skolen, mener barneombud Reidar Hjermann.

Publisert 10.06.2012 kl 10:00 Oppdatert 10.06.2012 kl 10:04

Tips en venn på e-post:

Om to uker går Reidar Hjermann av som barneombud. I et åpent avskjedsbrev til kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) tar han et kraftig oppgjør med innsatsen mot mobbing i skolen. «Krenkelser i skolen er et av våre mest alvorlige samfunnsproblemer. Vi kan ikke leve med et system som muliggjør sammenhengende krenkelser av barn i 13 år», skriver Hjermann i det åpne brevet, som står på trykk i VG.

Det avtroppende barneombudet viser til elevundersøkelsen, som tyder på at 40.000 elever opplever at de blir mobbet i skolen. Halvparten av disse oppgir at de blir mobbet av voksne som arbeider i skolen.

En elev kan risikere å bli alvorlig krenket i skolen gjennom mange år uten at noen setter makt bak kravet om straks å bedre elevens situasjon, advarer Hjermann.

«Det er når de voksne svikter, at skolen kan ødelegge en hel barndom», skriver han i VG.

Ifølge Hjermann må loven endres slik at manglende oppfølging av krenkede elever får konsekvenser. Kunnskapsministeren bør blant annet gi fylkesmennene mulighet til å reagere mot skoler, foreslår han.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier til VG at hun er fornøyd med at Hjermann påpeker systemsvikten. (ANB-NTB)

På forsiden nå


...

– Nødvendig med straffer som svir

Det koster ikke mer enn noen tusen kroner i bot å slå i hjel naboens katt.

...

Tid nok til å lære

Kommentar: Ikke mange uker igjen før skole-Norge får oppleve hva en lærerstreik innebærer.

Les hele kommentaren her

...

City knuste Milan

Milan har gått på to klare nederlag på få dager under sin USA-turné.

...

Færre stryker i matte

I år strøk 29 prosent av førsteårsstudentene på lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) i mattematikk.