...
Justisdepartementet mistet sine lokaler etter bombeeksplosjonen i regjeringskvartalet i fjor sommer. Foto: Vidar Ruud, ANB

Krisesentral åpnet

Et topp moderne senter i hjertet av Justisdepartementet er regjeringens nye verktøy for å håndtere nasjonale kriser i framtiden.

Publisert 20.07.2012 kl 15:44 Oppdatert 20.07.2012 kl 15:45

Tips en venn på e-post:



Erfaringene fra 22. juli viste at det på flere områder var grunnlag for å styrke informasjonsflyten og beredskapen mellom departementene når omfattende kriser skjer. I revidert statsbudsjett fikk Justis- og beredskapsdepartementet 9,9 millioner kroner for å bygge et døgnbemannet situasjonssenter som skal bistå regjeringen ved nasjonale kriser. Senteret er styrt av Krisestøtteenheten (KSE) i departementet og skal også være fast møtested for regjeringens kriseråd.

Fredag åpnet justisminister Grete Faremo senteret formelt med å holde sitt første ukemøte med nødetatene via storskjerm.

Leide lokaler

– Vi venter fremdeles på rapporten fra 22. juli-kommisjonen, men ser ingen grunn til å vente med konkrete tiltak som er utpekt som forbedringspunkter etter terroraksjonene i fjor, sa Faremo om grunnen til den raske etableringen av situasjonssenteret.

Justisdepartementet mistet sine lokaler etter bombeeksplosjonen i regjeringskvartalet i fjor sommer. Nå holder de til i leide lokaler i Nydalen i Oslo, og regner med at det vil gå opptil ti år før departementet eventuelt kan flytte tilbake til sentrum. Derfor var det heller ingen grunn til å utsette byggingen av den topp moderne kommunikasjonssentralen.

– Jeg har hørt min kollega i regjeringen antyde at det vil ta åtte til ti år før vi er tilbake i lokaler i sentrum, og det er lenge i et departements liv, sier Faremo til NTB under en omvisning i lokalene.

Mobil løsning

Seks store skjermer og flere små dominerer kontrollrommet i situasjonssenteret. Via dem kan den av de 12 ansatte som er på vakt holde seg oppdatert og til enhver tid komme i kontakt med politi og andre beredskapsfunksjoner i samfunnet om en situasjon oppstår. Basert på informasjonen som kommer inn kan ledelsen vurdere om en krise er et nasjonalt anliggende eller om den skal håndteres lokalt.

– Vi er heller ikke avhengige av dette rommet, men kan flytte oss andre steder eller til og med operere mobilt dersom situasjonen skulle kreve det, sier direktør Øistein Knudsen jr. i KSE.

Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet har lenge hatt krisesentraler. Etter tsunamien i Thailand i 2004 ble UDs situasjonssenter etablert for å hjelpe nordmenn i utlandet. Noe tilsvarende for å håndtere store sivile kriser i Norge, har derimot ikke eksistert. En rapport utarbeidet på oppdrag fra Justisdepartementet, som ble levert i vinter, konkluderte med at et døgnbemannet situasjonssenter burde etableres under ledelse av Justis- og beredskapsdepartementet. (ANB-NTB)

På forsiden nå


...

– Vi må være pådrivere

Jonas Gahr Støre mener Norge må være politiske pådrivere overfor Russland.

...

Leies ut til Villa

Overgangssagaen rundt Manchester Uniteds Tom Cleverley endte med at Aston Villa låner ham for resten av sesongen.

...

Stolt kaptein

Wayne Rooney er stolt og optimistisk foran sin første kamp som Englands landslagskaptein.

Høye hekker er farlige feller

Høye hekker fører til uoversiktlige kryss og dermed trafikkfarlige situasjoner. Se video!