Flere jobber i fare

Av

Konsernsjef Rune Bjerke i DNB utelukker ikke nye kutt.

Trass i gode kvartalstall skal DNB kvitte seg med 600 årsverk og en rekke filialer.

Trass i gode kvartalstall skal DNB kvitte seg med 600 årsverk og en rekke filialer. (Foto: )

DEL

Bjerke sier kundene helst vil betjene seg selv.

– I desember hadde vi 15 millioner innlogginger i mobilbanken vår. Samme måned for to år siden var det et par hundre tusen, sier Bjerke til NTB.

Post og video

DNB-sjefen mener det er all grunn til å tro at utviklingen fortsetter.

– Det er bare å kikke på andre bransjer. Er det en eneste videobutikk igjen i Norge i dag? For noen dager siden fikk vi høre at postbudenes tid var over. Hvis man ikke endrer seg raskt når teknologien skyter fart, er det fare på ferde, sier Bjerke.

Dagen før DNB la fram kvartalsresultatet sitt i det hypermoderne hovedkontoret sitt i Bjørvika, kom beskjeden om at antallet kontorer skal reduseres fra 116 til 57. Samtidig skal nærmere 600 årsverk bort.

Storbanken regner med «restruktureringskostnader» på 1,2 milliarder kroner de neste tre årene, det aller meste innen personmarkedet. Men å utstede noen trygghetsgaranti til dem som etter kuttrunden blir værende i DNB, gjør Bjerke ikke.

Endring

– Den eneste trygghet for alle i norsk arbeidsliv i dag, er tryggheten som ligger i viljen til endring. I så måte skal det bli moro å jobbe i DNB framover, sier han.

Konsernsjefen har følgende råd å gi til sine ansatte: Vis vilje til endring og gjør noe for å bedre din egen kompetanse. Samtidig håper han å unngå oppsigelser.

– Vi kommer til å gjøre alt vi kan for at nedbemanningen skal skje frivillig. Særlig har vi et ansvar for dem som har vært hos oss lenge og er godt oppe i alderen.

Reaksjoner

Ifølge E24 vekker nedleggelsen av 59 lokalkontorer sterke reaksjoner. På sosiale medier er harmen tydelig.

– Jeg har ingen planer om å fortsette som kunde i en bank der nærmeste rådgiver er å treffe flere timers biltur unna. Nå bytter jeg bank, sier Silje Byrløkken på Otta til avisen.

Bjerke forsvarer seg med at DNB fortsatt vil være den banken i Norge med best dekning, også i form av å tilby banktjenester i butikk og gjennom en døgnåpen nettbank.

Gode tall

Konsernsjef Rune Bjerke sier kundene helst vil betjene seg selv.

Konsernsjef Rune Bjerke sier kundene helst vil betjene seg selv. (Foto: )

Flere analytikere som fulgte DNB-sjefens kvartalspresentasjon torsdag var positivt overrasket. Banken hadde et resultat før skatt på 7,9 milliarder kroner i fjorårets fjerde kvartal. Det er en økning fra 6,2 milliarder kroner i samme periode året før.

For 2015 som helhet var resultatet 24,8 milliarder kroner, en økning på 4,1 milliarder kroner fra 2015.

– Dette er et sterkt resultat for DNB, sier Bjerke, som viser til at banken inngikk mer enn 170.000 nye boliglånsavtaler i 2015.

Utbyttet til aksjonærene er imidlertid på nivå med fjoråret. Det meste av inntjeningen går til å styrke kjernekapitalen, som nå er 1,1 prosentpoeng unna myndighetenes kapitalkrav på 15,5 prosent.

Men det blir ikke automatisk lavere boliglånsrenter når kravet nås.

– Vi skal være konkurransedyktige i alle kundesegmenter, men bankenes marginer i personmarkedet har i mange år allerede gått betydelig ned, sier Bjerke. (ANB-NTB)

Artikkeltags