LO frykter sosial dumping

Av

LO frykter at sosial dumping i luftfarten blir konsekvensen av at Norwegian får tillatelse til å fly i USA.

LO frykter at sosial dumping i luftfarten blir konsekvensen av at Norwegian får tillatelse til å fly i USA.

LO frykter at sosial dumping i luftfarten blir konsekvensen av at Norwegian får tillatelse til å fly i USA. (Foto: )

DEL

– Dette er en utvikling som truer både norske og europeiske arbeidsplasser. Vi er redde for at Norwegian skal bruke ansatte som har dårligere vilkår enn det som nå gjelder i bransjen, sier leder i LO Luftfart, Peggy Hessen Følsvik, til Klassekampen.

De er bekymret for hva som vil skje etter at Norwegian fredag fikk tillatelse til å fly til USA, via sitt irske datterselskap Norwegian Air International. På enkelte internationale ruter har Norwegian benyttet asiatisk arbeidskraft. Selskapet har 200 kabinansatte basert i Bangkok, og Følsvik tror Norwegian kommer til å utvide dette til de nye transatlantiske linjene også.

Selv om de ansatte i Bangkok har best kjøpekraft av alle de kabinansatte, sier Følsvik at det ikke er greit at asiatisk arbeidskraft brukes til å utkonkurrere europeisk og amerikansk arbeidskraft.

– Det er et klassisk argumentasjon for å bedrive sosial dumping, ikke et gyldig argument, sier hun.

Lasse Sandaker-Nielsen.

Lasse Sandaker-Nielsen. (Foto: )

Norwegian tilbakeviser LOs påstander og sier de kommer til å skape tusenvis av nye arbeidsplasser for piloter og kabinpersonale i både Europa og USA, og at de allerede har flere hundre europeiske og amerikanske ansatte i dagens langdistansetrafikk.

– Påstanden om at vi skal importere billig asiatisk arbeidskraft er helt hinsides, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

Han sier de ansatte i Bangkok tjener om lag det samme som sine amerikanske kolleger, omregnet til samme valuta.

Innen fem år vil Norwegian ha over 200 fly, og selskapet vil sysselsette rundt 1.500 nye piloter og 3.600 nye kabinpersonale for å betjene de nye rutene. Den største veksten vil komme i Europa og USA, sier selskapet.

– Norwegians internasjonale ekspansjon vil bety at norske kollegers arbeidsplasser trygges. De fleste som jobber for Norwegian er dessuten fagorganisert, enten de er basert i Norge, Storbritannia, Spania eller USA, fortsetter Sandaker-Nielsen.

Norwegian hadde for øvrig en passasjervekst på 16 prosent i november. På langdistanserutene var passasjerveksten 70 prosent.

Påstanden om at vi skal importere billig asiatisk arbeidskraft er helt hinsides.

Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian

(ANB-NTB)

Artikkeltags