Heller brukt enn nytt!

Av

Kvinner er like ivrige hjemmefiksere som menn.

Gamle kasser kan gjenoppstå som kreative romdelere.

Gamle kasser kan gjenoppstå som kreative romdelere. (Foto: )

DEL

Framfor å kjøpe nytt når ting går i stykker, så ønsker nær halvparten av oss (45 prosent) å fikse tingene selv. Her er det ingen på kvinner og menn, men det er noen aldersmessige og regionale forskjeller.

De flinkeste til å fikse ting er de mellom 45-64 år, samt folk på Sørlandet. Vestlendingene er mest tilbøyelige til å kjøpe nytt.   

Det viser tall fra en boligundersøkelse gjennomført av Infact på vegne av Bosch. Lena Ellefsen, markedsansvarlig i Bosch Power Tools, synes det er gledelig at nordmenn tyr til egne ferdigheter framfor å dra bankkortet når ting blir slitt eller går i stykker.

– Jeg synes undersøkelsen knuser myten om at menn er de flinkeste og ivrigste hjemmefikserne. Kvinnene er så absolutt med, og at så mange velger å gå i gang med ulike «gjør-det-selv-prosjekter» er kanskje et tegn på et lite opprør mot bruk-og-kast-samfunnet. Det er flott at vi gjennom slike prosjekter ikke bare sparer lommeboken, men også miljøet, sier hun.

Det er spesielt populært er å skape morsomme og spennende løsninger på egen hånd i stedet for å kjøpe ferdigløsninger på varehusene. Dette dreier seg ikke bare om gjenbruk av gamle ting, men først og fremst om individualisering. Folk vil ha noe som ingen andre har, og som vekker anerkjennelse hos venner og familie. 

– En enslig plankebit kan med enkle grep forvandles til et trendy nattbord. En sliten kurvstol kan gjøres om til et supertrendy møbel eller gamle rustikke ølkasser kan gjenoppstå som en kreativ og rå romdeler. Det er bare fantasien som setter begrensninger her. Vi merker at stadig flere kaster seg på trender. Ikke bare når det kommer til klær og interiør, men også når det kommer til levesett og gjøremål. Gjenbruk og kreativitet er utvilsomt svært sterke trender, mener Lena Ellefsen.

Undersøkelsen viser også noen regionale forskjeller, hvor vestlendingene er det som er mest tilbøyelige til å kjøpe nytt. Sørlendingene er aller mest entusiastiske med å fikse tingene selv.

– Kan vi se et lite innslag av det sparsommelige og puritanske Sørlandet, mot det mer olje- og nyrike Vestlandet, spør Lena Ellefsen. (ANB).

Artikkeltags