Her slipper ikke krisen inn

Av

Vi rømmer til hytta når økonomien vakler.

Innendørs er det malepenselen som er vår viktigste venn. Mange av oss ønsker å sette litt farge på furupanelet for å få det mer tidsriktig uten at det går ut over trefølelsen.

Innendørs er det malepenselen som er vår viktigste venn. Mange av oss ønsker å sette litt farge på furupanelet for å få det mer tidsriktig uten at det går ut over trefølelsen. (Foto: )

DEL

Det norske hyttelivet er lite påvirket av konjunktursvingninger. Oljeprisfall og tilhørende usikkerhet har tilsynelatende hatt en positiv effekt på hyttemarkedet både når det gjelder salg og oppussing.

- Det kan se ut som om dommedagsprofetier i mediene har bidratt til enda sterkere fokus på hytta som et trygt og godt samlingssted for familien. Det er på hytta mange av oss slapper av og nyter naturen, uavhengig av kriser og uroligheter i inn- og utland, sier Kåre Elnan, markedsdirektør i Prognosesenteret, som følger det nordiske bolig- og forbrukermarkedet tett.

Ifølge Prognosesenterets tall har andelen som planlegger hyttekjøp økt, og i september var det hele fire prosent av norske husstander, altså 90.000 husholdninger, som hadde konkrete planer om kjøp av hytte.

Kåre Elnan er partner og markedsdirektør i Prognosesenteret, og følger norske bolig- og forbrukervaner tett.

Kåre Elnan er partner og markedsdirektør i Prognosesenteret, og følger norske bolig- og forbrukervaner tett. (Foto: )

Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) bekrefter tendensen, og kan vise til en vekst på ti prosent i antall eierskifter det siste året. Prismessig ligger hyttene åtte prosent høyere i pris enn fjoråret, med et gjennomsnitt på 1,6 millioner kroner.

- En fjerdedel av hytteeierne svarer at de har pusset opp hytta (utvendig og innvendig) i løpet av de siste 12 månedene, hvilket betyr at vi foretar oppussingsarbeider på hytta hvert fjerde år. Når vi vet at vi bruker ca 80.000 kroner i gjennomsnitt ved oppussing av hytta, betyr det et marked på nesten 9 milliarder kroner, slår Elnan fast.

Ifølge han er det stue og kjøkken vi i størst grad pusser opp, men målingene til Prognosesenteret tyder også på at de andre rommene i hytta vil få en «makeover» i en eller annen grad i årene som kommer.

- Malepenselen er vår kjæreste venn når vi skal pusse opp eller vedlikeholde hytta. Nesten to av tre hytteeiere har malt innvendig i løpet av de siste 12 månedene, forteller han videre.

«Ut på tur, aldri sur» synes å være et uttrykk som fortsatt passer nordmenn. Og vi er flinke til å vedlikeholde hyttene våre.

«Ut på tur, aldri sur» synes å være et uttrykk som fortsatt passer nordmenn. Og vi er flinke til å vedlikeholde hyttene våre. (Foto: )

Hos Informasjonskontoret for farge og interiør (ifi.no) merker man også tendensen innen hyttemarkedet.

- Vi får ofte henvendelser fra hytteeiere som er lei av den gulnede furua og som ønsker seg tips til å lysne og modernisere. For mange er det maling som blir løsningen, men vel så ofte faller valget på ulike lysningsprodukter. På den måten kan de fortsatt ha den naturfølelsen som synlig treverk gir, men samtidig blir helhetsinntrykket lyst og tidsriktig, sier Bjørg Owren, kreativ leder hos ifi.no.

Ved siden av de lettere, «kosmetiske» oppussingsarbeidene er det også mange som tar større grep.

- Rehabilitering av kjøkken og bad, med påfølgende elektriker- og rørleggerarbeider gjør at hyttestandarden blir stadig høyere, avslutter Kåre Elnan i Prognosesenteret. (ANB)

Artikkeltags