Vil du bli kvitt denne?

Av

Nå kan den gamle støvsugeren din bli hentet på døra.

Ken Morten Thorsen var én av mange som fikk besøk av innsamlingspatruljen.

Ken Morten Thorsen var én av mange som fikk besøk av innsamlingspatruljen. (Foto: )

DEL

– Små husholdningsprodukter som støvsugere har lav innsamlingsgrad i forhold til det som blir solgt. I fjor var andelen kun 38 prosent. Det er et mål å øke denne innsamlingsgraden, sier administrerende direktør Vebjørn Eilertsen i returselskapet ERP Norway AS til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Dør til dør

Et tungvint system for innlevering av elektrisk avfall fører til lav gjenvinningsgrad og opphopning av elektrisk og elektronisk avfall (EE) i norske hjem. I storbyene foregår det nå en aksjon der en innsamlingspatrulje henter avfallet ditt på døra.

I dag har Norge et system der man selv må frakte EE-avfallet til miljøstasjoner eller tilbake til forhandler.

– Mange kvier seg for dette og lar heller den gamle støvsugeren stå lagret hjemme, etter at de har kjøpt ny. For mange er det også en utfordring å komme seg fra A til B for å innlevere til dels tunge apparater, sier kategorisjef for små elektriske produkter i Electrolux, Nina Lorentzen.

For miljøet

For å øke innsamlingsandelen pågår det nå en innsamlingsaksjon i Oslo, Bergen og Trondheim. Innsamlingspatruljen har reist fra dør til dør for å hente gamle støvsugere hjemme hos folk.

– Vi tar affære fordi vi ser at EE-avfall hoper seg opp i mange norske hjem. Det er flott at norske forbrukere har åpnet dørene for oss og kvittet seg med EE- avfallet. Vi er også takknemlige for at returselskapet støtter opp om kampanjen, sier Lorentzen.

–Vi hadde et mål om å fylle patruljebilen med utrangerte støvsugere. Det har vi klart. En permanent henteordning av EE-avfall i Norge vil trolig øke returgraden betydelig. Det har denne innsamlingsaksjonen vist, sier Lorentzen.

Takknemlig

Ken Morten Thorsen fra Trondheim er en av mange som fikk besøk av innsamlingspatruljen. 

–Jeg synes dette er et meget godt tiltak. Jeg trengte en ny støvsuger, og det var enklere å kvitte seg med den gamle vedat den ble hentet hjemme hos meg, sier Thorsen.

Én av fire husholdninger bruker støvsugere som er mer enn ti år gamle, ifølge en ny undersøkelse. 

– En gammel støvsuger med dårlige filter kan være en av de største allergibombene i norske hjem. Det «usynlige» finstøvet suges først opp og blåses deretter tilbake i rommet der det kom fra, forklarer Nina Lorentzen.

–Vi setter stor pris på at folk ser viktigheten av gjenvinningsprinsippet. Mange forbrukere har ønsket dette tiltaket, og vi håper derfor det vil komme flere tilsvarende henteordninger i framtiden, sier Lorentzen. (ANB)

Artikkeltags