Her ønsker vi å være smarte

Av

Over halvparten kan tenke seg en smartovn på kjøkkenet.

Det er mange som kan tenke seg en smartovn på kjøkkenet.

Det er mange som kan tenke seg en smartovn på kjøkkenet. (Foto: )

DEL

Det kommer fram i en undersøkelse blant 12.000 personer i 12 europeiske land som OnePoll har utført for Samsung.

Smarte hvitevarer er fortsatt en forholdsvis ny teknologi her til lands. 1 av 10 har investert i det de siste to årene for å forbedre matlagingen hjemme. Men over halvparten (53 prosent ønsker seg en «smartovn» som kan varsle dem på telefonen når forvarmingen eller steketiden er ferdig. 42 prosent ønsker seg en smart vaskemaskin, mens 39 prosent kan tenke seg «smarthjelp» til oppvasken.

Ovn er den mest populære smarte hvitevaren folk kjøper (31 prosent), etterfulgt av fryser (29 prosent) og kjøleskap (27 prosent).

Nesten halvparten av de spurte oppgir matlaging og mat som en av sine viktigste hobbyer. Det er ikke bare den ferdige retten som er viktig, men også kunnskap om matlaging og mat generelt.

42 prosent innrømmer at de prøver å imponere venner eller familie med kulinariske ferdigheter og kunnskap. Én av ti bruker nettbrett for å søke etter oppskrifter og inspirasjon to til tre ganger i uken.

Over halvparten av deltakerne i undersøkelsen er sikre på at «smarthjem»-teknologi vil gjøre at kjøkkenet deres føles mer allsidig, og to av tre svarer at det vil hjelpe dem å multitaske, og dermed kunne bruke mer tid med venner og familie. (ANB)

Kokker på nett

* Nordmenn elsker matlaging. Nesten halvparten oppgir matlaging og mat som en av sine viktigste hobbyer.

* 42 prosent innrømmer at de prøver å imponere venner eller familie med kulinarisk kunnskap eller ferdigheter.

* Smarttelefoner og nettbrett gjør at vi eksperimenterer mer på kjøkkenet. Nesten 1 av 5 bruker en av delene til å søke opp nye oppskrifter minst to til tre ganger i uken.

* Sosiale medier og nettsider inspirerer oss når det kommer til mat og matlaging. 57 prosent søker inspirasjon på nettsider, 42 prosent på matblogger og 24 prosent gjør det via Facebook.

* Hele 83 prosent mener smarte hvitevarer ville forbedret deres daglige bruk av kjøkkenet hvis de hadde det.

* Nesten tre fjerdedeler av det norske folk synes digitale enheter hjelper dem å multitaske på kjøkkenet, slik at de kan tilbringe mer tid med venner og familie. (ANB)

 

(ANB)

Artikkeltags