...
De som ikke bruker elektrisitet til oppvarming, bør lese av og innrapportere målerstanden oftere enn det som er kravet. Foto: Vidar Ruud, ANB

Mange får feil strømregning

Oslo (ANB): Flere hundre tusen nordmenn får feil strømregning.

Publisert 30.01.2012 kl 11:09 Oppdatert 30.01.2012 kl 11:14

Tips en venn på e-post:





[NA24] Kunder med lite forbruk må nemlig betale vinterpris på det meste av forbruket. De som rammes av dette, er strømkunder som bruker lite strøm året igjennom.

Typisk har mange beboere i borettslag oppvarming via sentralvarme og andre energiformer. Det betyr at eneste strømmen de bruker er til belysning, kjøkkenutstyr og andre elektriske apparater.

Det gir et lavt, og forholdsvis likt strømforbruk året gjennom.

Men det er noe strømleverandørene ikke tar hensyn til. For husholdninger med lite forbruk krever de kun en måleravlesning i året. Samtidig periodiserer de regningen slik at det meste av forbruket prises som om den har vært brukt på vinteren. Ergo må kunder med lite forbruk betale vinterpris på det meste av forbruket.

– Kraftleverandøren fordeler årsforbruket etter forbruksprofilen til alminnelig forsyning – såkalt JIP. Derfor blir kunden avregnet mer på vinter enn på sommer. Når en kunde får varmet opp leiligheten fra felles anlegg i form av sentralfyr vil dette fort slå feil ut for kunden, bekrefter markedsdirektør Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi overfor NA24.

Normalt sett er prisene dyrere på vinter enn på sommer.

Heldigvis blir det ikke store utslag på regningen målt i kroner, ifølge Hafslund.

– Dette er en kjent problemstilling. Vi har ikke annet valg enn å bruke en såkalt justert innmatingsprofil (JIP), noe som alle landets nettselskaper pålagt av NVE å benytte. Ingen nettselskaper har kunnskap om hva slags oppvarming den enkelte kunde har. Vi oppfordrer derfor alle våre kunder, spesielt de som ikke bruker elektrisitet til oppvarming, om å lese av og innrapportere målerstanden hyppigere enn det som er kravet, sier Haflsunds informasjonssjef Morten Schau til NA24.

Noe han mener er veldig lett i og med at målerstand kan innrapporteres via sms, mobil-app, internett med mere.

– Hvis man melder inn målerstanden eksempelvis hver måned, tar vi hensyn til det ved faktureringen, og kunden vil få en mer korrekt faktura basert på det reelle forbruket i perioden, sier Schau.

Han understreker at for de som ikke rapporterer inn mer enn én gang så vil utslaget på strømregningen ikke bli stor målt i kroner.

– Hafslund Nett har om lag 150.000 kunder med et forbruk under 8.000 kWh per år. Hvor mye de taper på å lese av måleren kun en gang per år avhenger av hva slags avtale de har med sin strømleverandør. Her er det mange forhold som spiller inn, sier Schau.

På vegne av NA24 har Hafslund sette næremere på et konkret eksempel.

– For en kunde med et årlig forbruk på 4.000 kWh vil strømkostnadene variere med cirka pluss eller minus 50 kroner per år avhengig av spotprisene gjennom året. Kunden risikerer altså å tape 50 kroner, eller å tjene 50 kroner, på å lese av kun én gang per år, sier Schau.

Han opplyser at Innen 31.12.2016 skal alle norske strømkunder ha installert nye strømmålere som rapporterer inn forbruket time for time.

– Dermed vil dette problemet være løst en gang for alle, og alle kunder får en korrekt regning, avslutter Schau. (ANB)