...
KRITIKK PÅ NETTET: Bø Sommarland er et vanneldorado for mange, men i det siste har parken fått mye kritikk for høye priser og dårlig service. Viggo Holm fikk 10 000 samtykkende «liker» i et kritisk innlegg på parkens Facebook-side. Foto: ANB/Arkiv

Facebook-storm mot Sommarland

Da Viggo Holm skrev en kritisk kommentar om familiens opplevelse av Bø sommarland på internett, fikk han overveldende respons.

Publisert 06.08.2012 kl 18:31 Oppdatert 06.08.2012 kl 18:57

Tips en venn på e-post:

VisitDK

[Telemarksavisa] Familien Holm fra Sandefjord besøkte Bø sommarland for to uker siden. Opplevelsen ga grunnlag for en kommentar på det sosiale nettstedet Facebook, der publikum kan gi tilbakemeldinger til parken. Søndag 29. juli skrev Viggo Holm et innlegg der han kritiserer prisnivå sammenlignet med tilgjengelige sklier for barna og servicen på serveringsstedene. Det engasjerte. En uke senere er det 595 kommentarer til innlegget. Hele 11 493 personer har trykt «liker».

- Bakgrunnen for innlegget var egentlig en helhetsvurdering. Det første jeg reagerte på, var høydegrensen på 95 centimeter for flere av skliene, sier Viggo Holm til TA.

Fikk ikke skli

Han sier at parken har en god ordning med at barn under 95 centimeter kommer gratis inn. Men de to yngste barna hans er mellom 95 og 140 centimeter høye.

- De var dermed utestengt for de fleste av skliene. Likevel måtte jeg betale nesten full pris for dem, sier Holm.

Han forteller også at servicen på et av spisestedene gjorde at de dro ut av parken for å spise.

- Da vi skulle kjøpe mat i parken, var det noen foran oss i køen som klagde på at de hadde ventet i en time, og at maten var kald. Jeg kan se av tilbakemeldingene jeg har fått på Facebook, at det er flere som har opplevd dette, sier Holm.

Mange er uenig i kritikken og skryter av parken. Andre skriver at de kjenner seg igjen i familiens opplevelse. Noen skriver også at de på bakgrunn av det Holm skriver, dropper den planlagte turen til parken.

- Hvorfor valgte du å publisere denne kritikken på internett?

- Hvis jeg hadde skrevet en e-post til parken, hadde jeg nok fått et fornuftig svar og kanskje et par gratisbilletter. Men på Facebook ser alle det, og det blir litt mer ømt for parken. Da tvinges de kanskje til å gjøre noe med det, forklarer Holm.

Svar fra sjefen

Tirsdag fikk han også en kommentar tilbake fra parkens administrerende direktør, Bernt Gunnar Berntsen, som blant annet skriver at «I dette og flere tilfeller har vi ikke klart å oppfylle gjestenes forventninger. Vi lover å stå på for å gjøre gjestenes opplevelse optimal. Vi setter pris på deres tilbakemeldinger».

- Det synes jeg var et standardsvar, og det var heller ikke det jeg spurte etter. Jeg ønsket at de skulle gå litt i seg selv. Jeg mener at de skal se på hva det er de tilbyr kundene sine. Jeg forventer at hvis man får en negativ tilbakemelding, så tar man det til seg, sier Viggo Holm, før han avslutter:

- Mange av tilbakemeldingene jeg har fått på innlegget handler også om at dette er et flott sted. Og det er jo det, det er ikke der saken ligger. Det er bare det at prisen du betaler og det du får igjen, ikke henger sammen.

- Det er opptil hver enkelt å vurdere hva de får igjen for pengene. 92 prosent av gjestene våre sier de er svært fornøyde, sier direktør Bernt Gunnar Berntsen i Bø Sommarland.

Ifølge direktøren ligger Bø Sommarland prismessig på det laveste blant norske parker.

- Vi er åpne i ni timer hver dag, og vi mener man får veldig mye glede av så mange timer med opplevelser, sier Berntsen.

Når det gjelder tilgang til sklier, sier han at de mellom 95 og 140 centimeter kan ta bortimot 80 prosent av skliene.

- Dette har også med svømmedyktighet å gjøre, påpeker direktøren.

- Burde det vært ennå lavere priser for dem mellom 95 og 140 centimeter, siden de ikke kan bruke alle skliene?

- Vi mener vi har satt de prisene på det nivået de bør være.

Prøvd å få kontakt

- Hva mener du om å få denne tilbakemeldingen fra Holm på Facebook?

- Jeg skulle ønske at han hadde tatt direkte kontakt med meg. Jeg har også prøvd å få kontakt med ham uten å ha klart det.

- Hva synes du om den store responsen innlegget har fått?

- På Facebook vil sånt alltid ha en effekt. Vi har 100 000 Facebook-venner, og da blir det gjerne slik at det sprer seg fort.

- Hva vil du si til Holm nå?

- Vi vil gjerne ha en dialog, men ikke gjennom media. Vi prøver å forbedre oss hele tiden, og setter pris på både kritikk og ros. Noen ganger skjer det at ikke alle er fornøyde, og da må vi bare rette ryggen og fortsette å jobbe for å bli bedre, sier Bernt Gunnar Berntsen.