Cruiseturister er gniene

Cruisepassasjerer bruker i snitt 100 kroner per dag når de er i Norge – mye mindre enn andre reisende.

Mens cruisepassasjerene og bussreisende brukte i snitt rundt 100 kroner per person per dag, la hver enkelt som ankommer med fly og bil igjen henholdsvis 633 og 400 kroner daglig. Bildet er fra et cruise på Svalbard.

Mens cruisepassasjerene og bussreisende brukte i snitt rundt 100 kroner per person per dag, la hver enkelt som ankommer med fly og bil igjen henholdsvis 633 og 400 kroner daglig. Bildet er fra et cruise på Svalbard. (Foto: Trym Ivar Bergsmo, Spitsbergen Travel/ANB)

DEL

Reisende som kommer med fly bruker mer enn seks ganger så mye.

Tallene er hentet fra en forskningsprosjektet Tourism yield. Prosjekt startet i 2009 med støtte fra Norges forskningsråd, som ville vite hvilke turister som er mest lønnsomme. Mens cruisepassasjerene og bussreisende brukte i snitt rundt 100 kroner per person per dag, la hver enkelt som ankommer med fly og bil igjen henholdsvis 633 og 400 kroner daglig.

Når tallene er justert for sosiale faktorer, som alder, kjønn, inntekts- og utdanningsnivå, er forskjellene fremdeles store:

– Med cruisepassasjerenes forbruk som nullpunkt ser vi at de som fløy, kjørte bil eller tok tog til Norge brukte betraktelig mer penger mens de var her, nesten tre ganger så mye, sier instituttleder Truls Engstrøm ved Norsk hotellhøgskole til NTB.

Prosjektet er inne i analysefasen og presenteres i nyeste utgave av Univers, som utgis av Universitetet i Stavanger.

Amerikanere på topp

Av utvalget i studien kom hele 84 prosent til Norge på ferie, mens 8 prosent var på jobbreise og 6 prosent besøkte familie eller venner. Amerikanerne var de som brukte mest penger, 778 kroner per person per dag. På bunn ligger tilreisende fra Øst-Europa, med 250 kroner per dag.

Når de reisende deles inn etter hvordan de overnattet er det hytte- og hotellgjester som har brukt mest, mens campingturistene er de mest sparsommelige. De klarte seg i snitt med 390 kroner døgnet. Det åpner for spørsmål om hvordan dette dekker overnatting, transportutgifter, mat og eventuelle aktiviteter.

– Vi skal være forsiktige med å være for bastante i konklusjonene, for dette dreier seg om tall fra et utvalg og er ikke representativt for alle utenlandske tilreisende. Likevel gir det en pekepinn, og er nyttig kunnskap for norsk reiselivsnæring, sier Engstrøm.

Fornøyde asiater

Et annet funn i undersøkelsen er at de tilreisende fra Asia var de som totalt la igjen mest penger mens de var på besøk. De fleste ankom med fly.

  • Les også:
    Oasis of the Seas og søsterskipet Allure of the Seas (bak) bygges i finske Åbo, og blir de to klart største cruiseskipene i verden. (Foto: RCCL/ANB)
     (Foto: )
     (Foto: )
     (Foto: )
    Oasis of the Seas og søsterskipet Allure of the Seas blir verdens største cruiseskip. Skipene er 360 meter lange og 65 meter brede, og er på hele 225.000 brutto registertonn. Det er 40 prosent mer enn det som inntil nylig var verdens største cruiseskip. (Foto: RCCL/ANB)
    Det er ingen tvil om at Oasis har verdens største spoiler. Den gjør skipet stabilt og sørger for at vinden ikke draes ned mot dekk. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Dette bildet gir et inntrykk hvor stort skipet virkelig er. (Foto: RCCL/ANB)
    Voksen teatersal. 1.500 mennesker får plass til å se Hairspray. Det er flere seter enn den nye Operaen i Oslo. (Foto: RCCL/ANB)
    6.296 gjester er det soveplass til. (Foto: RCCL/ANB)
    Det må tykke trosser til for å holde et skip på 225.000 registertonn i ro. (Foto: RCCL/ANB)
    RCCL er spesielt stolt av den romslige plassen i Oasis.  (Foto: RCCL/ANB)
    Promenadegaten lyses opp av naturlig lys.  (Foto: RCCL/ANB)
    Ikke mindre enn 2.706 lugarer finnes det på Oasis.  (Foto: RCCL/ANB)
    Kontroll i kaoset. 241 kilometer med rør og kabler som kunne vært strukket fra Lindesnes til Kirkenes - og tilbake. Nærmere bestemt 5.310 kilometer med kabler. (Foto: RCCL/ANB)
    Bildet lyver! Dette er ikke en cabin cruiser. (Foto: RCCL/ANB)
    Inngangen til den store restauranten. (Foto: RCCL/ANB)
    Casino Royale (Foto: RCCL/ANB)
    Central Park. 12.175 planter skal omkranse parken, 62 vinplanter og 56 trær. (Foto: RCCL/ANB)
    Til enhver tid har 3.200 mennesker jobbet på Oasis, til sammen 8.000 årsverk.  (Foto: RCCL/ANB)
    RCCL har også funnet plass til isshow på Oasis. (Foto: RCCL/ANB)
    The Rising Bar sett nedenfra. (Foto: RCCL/ANB)
    Royal Promenade.  (Foto: RCCL/ANB)
    Helikopterlandingsplass. Bruen øverst. (Foto: RCCL/ANB)
    Oasis of the Seas er 23 meter lenger enn den forrige Freedom-klassen. (Foto: RCCL/ANB)
    Er det overskyet er det bare å booke plass i solariumet. (Foto: RCCL/ANB)
    Tidligere har den trange Panamakanalen begrenset bredden på skipene. Nå kan det bygges bredere, noe som gir mye mer plass.  (Foto: RCCL/ANB)
    Utsikt fra parken. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Ruvende. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Her kommer Central Park. Oasis blir det eneste cruiseskipet hvor gjestene både kan ha sjø- og parkutsikt! (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Havets oase.  (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Om en drøy måned blir skipet slik. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Dette er rett og slett en vegg. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Kaptein Tor I. Olsen står "til rors". (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Det er selvsagt mye luksus. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Detaljer er det nok av. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Kaptein Tor I. Nilsen i en av 18 gedigne livbåter. Hver livbåt har to motorer og kan huse imponerende 370 personer.  (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Flere og flere spiller poker. Det har RCCL fått med seg. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Paradegaten.  (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    En egen mann styrer pubheisen som tar 14 personer. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Verdens første karusell på en cruisebåt. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Akterdelen på Allure of the Seas. Til tross for 225.000 bruttotonn stikker den ikke dypere enn åtte meter i vannet.  (Foto: RCCL/ANB)
     Tor Isak Olsen vil ha ansvaret for 8.000 mennesker om bord på Oasis. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Bildet gir et lite inntrykk av hvor stor Oasis er. Menneskene ser ut som knotter. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    En krone her og en krone der... (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Allure er søsterskipet til Oasis. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Oasis har flere forskjellige stiler.  (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Fliselegging. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Her kommer det en skøytebane. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Oasis of the Seas får to kapteiner, begge nordmenn. Tor Isak Olsen (bildet) og Thore Thorvolsen.  (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    God plass å bade.  (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Det er booket en mengde forskjellige show og oppsetninger. Også komedie. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    De fleste ville vært fornøyd med et slikt bad hjemme. (Foto: RCCL/ANB)
    Oasis of the Seas og søsterskipet Allure of the Seas blir verdens største cruiseskip. Skipene er 360 meter lange og 65 meter brede, og er på hele 225.000 brutto registertonn. Det er 40 prosent mer enn det som inntil nylig var verdens største cruiseskip. (Foto: RCCL/ANB)
    Cup cakes.  (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Utsikten fra brua. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    RCCL-sjefen Richard Fain smiler fornøyd. (Foto: RCCL/ANB)
    Selvsagt er det casino også i Oasis. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Akterdelen på Allure of the Seas. Til tross for sine imponerende 225.000 brutto registertonn stikker det ikke dypere enn åtte meter i sjøen.  (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Badeland for de yngre. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Parken strekker seg hele åtte dekk. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Oasis of the Seas begynner å ta form. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Det males og males. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Ned her kan gjestene kastes seg festet til en linje. Over 40 meter ned og 70 meter bortover. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Moderne design preger lugarene. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    En ekte heisatur. En pub som går opp og ned tre dekk. Den første i sitt slag. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Svære kraner omkranser fortsatt Oasis. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Slik får du aldri sett verdens største cruiseskip. Det gjenstår mye jobb på før turistene kan innta Allure. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Langt ned. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Den kommende kongen av cruiseskipene. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Oasis og Allure er så stabile at da det ble gjennomført krengingstester klarte kapteinene kun å få Oasis til å krenge seks grader. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Hestekrefter skal det ikke stå på. Fire ganger 9.000 hk driver de to monsterskipene. Propellene måler 6,1 meter i diameter. Nede til venstre sees tre personer. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    40 prosent ferdigstilte Allure er på tørrdokk mens 93 prosent ferdigstilte Oasis flyter. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Ser du godt etter ser du en mann som vinker nederst til venstre.  (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Linjer og lys. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Ikke tilfeldighet at kvinnen lener seg til en golfkølle. På Oasis kan det også spilles golf. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Helt nederst den første RCCL-båten, Songs of Norway. Øverst den nye spydspissen, Oasis of the Seas. Skipet skal settes i drift 5. desember, og har hjemmehavn i Fort Lauderdale i Florida. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)
    Slik ser RCCL for seg hvordan Central Park blir. (Foto: RCCL/ANB)
    Slik ser RCCL for seg hvordan Boardwalk blir. (Foto: RCCL/ANB)
    Slik ser RCCL for seg hvordan Royal Promenade blir. (Foto: RCCL/ANB)
    Slik ser RCCL for seg hvordan underholdningsområdet blir. (Foto: RCCL/ANB)
    Slik ser RCCL for seg hvordan basseng- og sportsområdet blir. (Foto: RCCL/ANB)
    Slik blir kongen av cruiseskipene. 17 dekk og med en kapasitet på over 8.000 personer. Skipet settes inn i ordinær drift 5. desember, og vil ha base i Florida. (Foto: RCCL/ANB)

– Man er fristet til å gjette at de ikke sparer på opplevelsene når de først har reist så langt. Samtidig er det ikke nødvendigvis slik at dette er noe de bare vil gjøre én gang i livet. Hele 40 prosent av de asiatiske besøkende i utvalget sier at det er sannsynlig at de kommer til Norge igjen, sier Engstrøm.

– Ut fra det økonomiske perspektivet ser vi at det ligger spennende muligheter i det asiatiske markedet.

Verdt pengene

Turistene setter stor pris på norsk natur og friluftsaktiviteter. Urban kultur skårer lavest på listen over grunner til å besøke Norge.

– Vi har unike fortrinn på noen områder, og da må vi sørge for at de som kommer hit får topp kvalitet og det de forventer. De må føle at turen var verdt det, at det frister til gjentakelse. Det er ikke tvil om at prisnivået i Norge er frustrerende høyt, men hvis kvaliteten er på topp kan det forsvares, sier Engstrøm.

Han savner mer satsing på denne typen forskning her i landet:

– Vi bør vite mye mer om reisende til Norge før vi beslutter å investere mange millioner i markedsføring eller prosjekter som retter seg mot en bestemt gruppe. (ANB-NTB)

Artikkeltags