Frister det å reise hit?

Av

Eksperter og bransjefolk tipper hva som blir toppdestinasjonene i 2016.

Jo lenger bort vi reiser, desto mer hjelp vil vi ha. Her slaraffenliv på Bora Bora i Stillehavet.

Jo lenger bort vi reiser, desto mer hjelp vil vi ha. Her slaraffenliv på Bora Bora i Stillehavet. (Foto: )

DEL

Ikke bare er dollaren det siste året blitt rekordsterk, men  også euroen står sterkt. Mange i bransjen mener dette vil føre til at nordmenn dropper den ekstra storbyhelgen eller shoppingturen til Sverige, men at vi verken kutter ut drømmeferien eller hovedferien.

Svak krone

Selv USA-ferien har man liten tro på at nordmenn vil droppe – til tross for rekordsterk dollar.

– Svak krone vil dempe litt av etterspørselen etter utenlandsreiser. Det blir nok mest merkbart på byturer, men hovedferien rammes neppe, mener Rolf Forsdahl, spesialrådgiver for IATA, og tidligere bransjedirektør i Virke Reiseliv.

Han får støtte av Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Han tror at nordmenn vil la seg påvirke mer når det gjelder kortferier og kombinasjonsferier -  som for eksempel til våre naboland Sverige og Danmark.

– Det blir rimeligere å legge slike ferier til Norge enn til våre naboland, sier han.

Hvit flekk

Nå som «alle» har vært i Thailand, er jakten på de siste hvite flekkene i gang. Det bor en oppdager i mange nordmenn, og her er reisemålene som flere reiseeksperter mener er på frammarsj.

Fortsatt vekst mot vest til Cuba og Karibien, og i øst er det Fillipinene, Sri Lanka og Indonesia som gjelder. På det afrikanske kontinentet er Tanzania og Botswana mest trendy, og i Sør-Amerika seiler Colombia opp som det heteste reisemålet. Det tror i blant annet Helge Baardseth, redaktør i reisemagasinet Vagabond.

Australia blir også hyppig nevnt. Rolf-Eirik Kjeseth, administrerende direktør i Norges i Australiareiser, forventer ikke at interessen blir mindre når legendariske David Attenboroughs nye og siste naturserie «The Great Barrier Reef» ruller over tv-skjermene neste år.

Australia er for mange en stor hvit flekk på kartet, og stedet du ikke treffer naboen.

Australia er for mange en stor hvit flekk på kartet, og stedet du ikke treffer naboen. (Foto: )

– Australia er kanskje den største hvite flekken for de eventyrlystne,  og med drahjelp fra den australske dollaren, er trenden klart positiv for landet «down under», sier han.

I aktivitet

Trenden med aktiv ferie fortsetter med full styrke. Vi vil ha historier å fortelle, ikke bare når vi kommer hjem, men underveis. Dette er sterkt drevet av sosiale medier, og vi formidler nå ferieopplevelser døgnet rundt når vi er på tur.

– Trendene for 2016 vil forsterke seg sammenlignet med opplevelsesbasert turisme. Folk vil oppleve noe i form av en historie, mener Tuftin i Innovasjon Norge.

Samtidig som trenden mot innhold og aktiviteter holder seg sterk, mener Forsdahl at mange av reisene som bærer disse merkelappene, er kamuflerte rekreasjonsreiser.

– Som ellers i tiden vil man vise at man er engasjert, aktiv og vellykket - men ofte som en fasade, mener den tidligere bransjedirektøren og reiseeksperten.

Unner oss mer

Vi vil unne oss det beste, og vi oppgraderer livene våre – i hvert fall i ferien. Selv om det snakkes om trangere tider,  har mange en god og forutsigbar økonomi, og spesielt gjelder dette voksne i alderen fra 55 år og oppover.

Denne aldersgruppen vil i reiseåret 2016 plusse på enda mer – det være seg oppgradering til business, flere opplevelser i selve ferien eller et enda bedre hotell eller hotellrom, melder flyselskap, hoteller og reisearrangører.

Jakten på den siste hvite flekken er i gang. her fra Lombok i Indonesia.

Jakten på den siste hvite flekken er i gang. her fra Lombok i Indonesia.

Dette er også generasjonen som reiser uansett, mener Lena Petersson, reiseekspert og tidligere kommunikasjonsdirektør i Star Tour og TEMA.

– Midt under finanskrisen i 2008 måtte faktisk Tema-reiser sette opp ekstraturer til Japan - en av de mest kostbare turene det året. Parallelt så lanserer stadig flere av de internasjonale flyselskapene en oppgradert økonomiklasse -  Premium Economy. Det er en klassen hvor passasjerene kan strekke litt ekstra på beina, få bobler i glasset og bedre mat, sier hun.

– 7 av 10 av våre kunder oppgraderer flyreisen, forteller Edward Wendel, daglig leder i det mer eksklusive reisebyrået BeCurio.

Spesialturer

I en tid hvor alt kan bestilles på nettet, og mange nordmenn selv har blitt sitt eget reisebyrå, melder bransjen om vekst i antallet skreddersydde reiser og spesialturer. Nordmenn ønsker i stadig større grad en ferie tilpasset sine behov.

– Nordmenn vil også fortsette sin søken etter nye og spennende steder hvor naboen ikke har vært. Her ser vi at de kommer, til oss for eksperthjelp. Trenden er voksende, og vi tror derfor at reisebyråer får en mer aktuell rolle framover, sier Anette Maltun Koefod, kommunikasjonsdirektør i Berg Hansen. (ANB)

Artikkeltags