Ny ferietrend på hjul

Av

De siste månedene har salget tatt helt av.

Nordmenns kjøp av bobiler og campingvogner er tilbake på rekordnivåer.

Nordmenns kjøp av bobiler og campingvogner er tilbake på rekordnivåer. (Foto: )

DEL

I årets sju første måneder ble det registrert drøyt 2.100 nye bobiler her i landet, 9,5 prosent flere enn tilsvarende periode i 2014, viser ny statistikk. Antall nyregistrerte campingvogner var 2077, opp 8 prosent fra i fjor.

– Interessen er tilbake for fullt. Markedet for nye vogner og biler er brennhett, og på brukt klarer vi nesten ikke å skaffe nok til å møte etterspørselen, sier Odd Askjem, daglig leder i Askjems Camping-Center AS.

Mest ivrige

Askjem har fulgt bransjeutviklingen tett gjennom flere tiår.

– Salget har løftet seg kraftig de senere årene og nådde en foreløpig topp i 2013. Deretter flatet kurvene ut for bransjen sett under ett. 2014 endte med salgsnedgang for både bobiler og campingvogner før pilene igjen pekte bratt oppover fra i vår, sier han.

Interessen for å investere i camping på hjul er høyere i Norge enn i de fleste andre europeiske land, ifølge Peter Blomqvist, Skandinavia-sjef i Adria Caravan AB.

– Også innen Skandinavia utmerker Norge seg med en særlig høy salgsvekst. Det er økning også i Sverige, men ikke i samme grad, sier Blomqvist.

Ferieform

Adrias bobiler har vært mestselgende i Norden i åtte år på rad. Campingvognene har hatt en salgsøkning på 35 prosent i Norge hittil i år og er markedsledende i Sverige.

– Denne ferieformen appellerer til stadig flere skandinaver. Mange setter pris på frihetsfølelsen og muligheten til å reise dit man vil. Det har også blitt langt flere yngre kjøpere, både par og familier med barn, sier Blomqvist. (ANB)

Artikkeltags