Vi skal på ferie – uansett

Av

Lar oss ikke skremme av terrorfrykt, kronekurs eller trangere økonomi.

Kvalitetsferier med et snev av luksus er så sterkt knyttet til folks oppfatning av lykke at det sitter svært langt inne å droppe slike reiser.

Kvalitetsferier med et snev av luksus er så sterkt knyttet til folks oppfatning av lykke at det sitter svært langt inne å droppe slike reiser. (Foto: )

DEL

Trangere økonomi og mindre moro for norske kroner ser ikke ut til å stoppe folk fra å bestille utenlandsferie. Vi holder godt tak i hovedferien med sol og opplevelser, og de dyreste rommene går først.

- 2016 blir nok ganske stabilt når det gjelder nordmenns reisemønster og planer, til tross for svak krone. Det vi allerede ser, er at det dårlige været i år nok har medført at flere planlegger å dra på sommerferie til utlandet, for å sikre seg sol og varme, sier Virkes direktør for Reise Utland, Sverre McSeveny-Åril, til NTB

 Landets største tilbyder av charterreiser, Ving, mener lite tyder på at nordmenn velger bort hovedferien sin.

- For inneværende vinter har vi så langt solgt 8 prosent flere reiser til bedre lønnsomhet enn på samme tid i fjor. For sommeren har vi solgt 22 prosent flere reiser til bedre lønnsomhet enn på samme tid i fjor, sier informasjonsansvarlig Elisabeth Larsen-Vonstett.

Hos Ving er det reisemål med høyere kostnadsnivå i Syden som er mest ettertraktet, og dyre romtyper går først. Så langt har de solgt 62 prosent flere reiser til neste år for Mallorca og 56 prosent flere til Kypros enn på samme tid i fjor.

- Vi ser også at Kanariøyene øker en god del, med 38 prosent for Gran Canaria og 41 prosent for Tenerife. Aller størst økning ser vi til Kroatia, som har solgt vel fem ganger mer enn i fjor, sier Larsen-Vonstett.

Hun registrerer at såkalt konseptsalg, der man kjøper en litt eksklusiv pakke med for eksempel bedre utsikt, større rom og andre goder, har en økning på 31 prosent.

- Dette er våre aller dyreste hotell, påpeker Larsen-Vonstett.

Hun konstaterer at kronekursen ikke påvirker Ving foreløpig, men dersom kronekursen holder seg lavt framover, vil det få noe å si:

- Kundene vil få dårligere kjøpekraft når de er på ferie i 2016, men jeg tror ikke dette vil påvirke beslutningen om hovedferien. De kommer nok heller til å velge bort storbyferien, og dette vil etter hvert kunne påvirke salget vårt i dette segmentet.

I Virke påpeker de at helgeturer ser ut til å holde et stabilt salg foreløpig.

- Hva med frykten for terror, er det noe dere har merket noe til eller regner med får noe å si for land som har vært mye omtalt og berørt?

- Vi ser at folk rett i etterkant av slike hendelser er mer skeptiske til å reise akkurat dit noe har skjedd, men så går som regel denne skepsisen tilbake og folk begynner å reise til disse stedene igjen, sier McSeveny-Åril

- Når det gjelder for eksempel Tyrkia, så har vi merket at reiser dit ikke selger like bra som i fjor, men det er litt for tidlig å se hvor store konsekvenser uroen får for det endelige sommersalget vårt.

I sin ferierapport 2015 peker Ving ut fem hovedtrender for nordmenns forhold til reising nå: Vi skal på ferie, uansett hvordan det står til i lommeboka og verden for øvrig. Vi har en sterk oppfatning av at ferie gjør oss lykkelige. Videre er vi ute etter opplevelser, aktiviteter og en genuin opplevelse. Til sist bedyrer vi at vi ikke skryter av ferieringen vår, men vi gjør det likevel.

Andre nye trender har vært mye omtalt, men har ikke fått helt fotfeste ennå:

- Formidlingstjenester som Airbnb blir spennende å følge framover. Denne formen for delingsøkonomi vil nok øke i tiden fremover, sier McSeveny-Åril i Virke.

Artikkeltags