– Møt opp på flyplassen

Forbrukerrådet anbefaler passasjerer å møte opp på flyplassen selv om det skulle bli streik blant flygelederne fra mandag morgen.

I helgen møtes Norsk Flygelederforening og arbeidsgiveren Avinor, representert ved Spekter, hos Riksmekleren. Blir det ikke enighet innen fristen ved midnatt natt til mandag, er det fare for kaos ved en rekke flyplasser.

I helgen møtes Norsk Flygelederforening og arbeidsgiveren Avinor, representert ved Spekter, hos Riksmekleren. Blir det ikke enighet innen fristen ved midnatt natt til mandag, er det fare for kaos ved en rekke flyplasser. (Foto: Vidar Ruud, ANB/Arkiv)

DEL

Samtidig minner rådet om rettighetene man har som reisende.

I helgen møtes Norsk Flygelederforening og arbeidsgiveren Avinor, representert ved Spekter, hos Riksmekleren. Blir det ikke enighet innen fristen ved midnatt natt til mandag, er det fare for kaos ved en rekke flyplasser.

– Folk bør møte opp på flyplassen, sjekke med flyselskapet eller besøke Avinors nettsider, forklarer kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Han ber folk legge merke til at rettighetene også gjelder hvis folks flyreiser rammes av streiken. For eksempel kan man kreve mat og drikke hvis flyet er forsinket. Hvor mye det må være forsinket for at regelen skal slå inn, avhenger av flygingens lengde og varierer mellom to og fire timer.

– Hvis flyet blir innstilt, har du rett til å få pengene tilbake. Du kan også velge alternativ transport hvis det for eksempel settes opp busser, eller du kan velge å få reise til et annet tidspunkt, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Han råder folk til å ta vare på kvitteringer.

– Flyselskapene pleier å være greie på slike saker. Men hvis de ikke er det, så spar på kvitteringer for mat eller andre utgifter, og så kan du ta det opp med Flyklagenemnda i ettertid, sier Halsos.

Overnatting

Rådet er også å ta kontakt med flyselskapet hvis man har behov for overnatting som følge av forsinkelse.

– Hvis du må overnatte, ta kontakt med flyselskapet på forhånd, for det kan hende at det har ordnet hotell. Kundene har et ansvar for å begrense ekstraomkostningene. Du kan ikke straffe flyselskapet med å kjøpe en ekstra dyr middag eller velge et ekstra dyrt hotell. Men hvis det er bare ett hotell som har overnattingsplass, skal man i teorien få dekket dette, forklarer Martin Skaug Halsos. (ANB-NTB)

Artikkeltags