Nå teller innsats i gymtimen

Fra i høst skal ikke bare prestasjon, men også innsats og forutsetninger telle når elevene får gymkarakter.

Fra skolestart i høst skal lærerne i kroppsøving ved ungdomsskoler og videregående ikke bare vurdere elevene etter kompetansemål, men også etter innsats og fysiske forutsetninger.

Fra skolestart i høst skal lærerne i kroppsøving ved ungdomsskoler og videregående ikke bare vurdere elevene etter kompetansemål, men også etter innsats og fysiske forutsetninger. (Foto: ANB-arkiv)

DEL

Fra skolestart i høst skal lærerne i kroppsøving ved ungdomsskoler og videregående ikke bare vurdere elevene etter kompetansemål, men også etter innsats og fysiske forutsetninger.

At det nå ikke bare handler om å være best, tror leder Marianne Aasen (Ap) i utdanningskomiteen på Stortinget vil motivere flere i kroppsøvingsfaget.

– Elever og foreldre har opplevd karaktersystemet som urettferdig, og jeg tror den nye karaktersettingen vil gjøre kroppsøving mye mer motiverende for alle, sier Aasen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) har begrunnet endringen med at formålet med kroppsøvingstimene ikke handler om å springe raskest og hoppe høyest, men at gymmen skal inspirere til en fysisk aktiv livsstil og fremme god folkehelse.

Mange elever opplever et negativt press i gymtimene. Og antall videregående-elever som dropper ut, og heller tar kroppsøving som privatister, har økt mange steder i landet.

– Faget har etablert seg som et prestasjons- og testfag. Det bør være en mulighet for å vurdere innsats også, sa førstelektor og forsker i kroppsøving ved HiNT, Idar Lyngstad til Adressa for en stund tilbake.

Marianne Aasen i Arbeiderpartiet peker på at fysiske forutsetninger spiller en helt annen rolle i gym enn i andre fag, og at det da er problematisk at innsats og fysiske forutsetninger ikke skal telle.

Fremskrittspariet har vært kritisk til å endre karaktersettingen i gym, og partiets utdanningspolitiske talsmann Tord Lien har tidligere sagt at endringen fratar gutter en sentral mestringsarena. Utdanningsforbundet støtter endringen som nå kommer. (ANB)

Artikkeltags