Duppeditt til 32.000 kroner

Av

Ferrari vil at også passasjerene skal ha full oversikt.

Ferrari mener de det er viktig at den som sitter i passasjersetet skal ha full oversikt over turtall, girvalg og hastighet.

Ferrari mener de det er viktig at den som sitter i passasjersetet skal ha full oversikt over turtall, girvalg og hastighet. (Foto: )

DEL

[Broom.no] Det skjer ikke hver dag at Ferrari kommer med en ny modell. Men nå har de sluppet bilder av og informasjon om neste års cabrioletdrøm – 488 Spider.

Ekstra skjerm

Etter hvert, når du småsvimmel kommer til hektene igjen, kan kan du studere bildene i detalj. Da får du glede deg over hvor gjennomtenkt denne bilen er helt ned til detaljnivå.

Da vil du også oppdage en liten ekstra skjerm i dashbordet. Og den er ikke plassert der den pleier å være, nemlig foran sjåføren. Ferrari vil nemlig at også passasjeren skal være like godt informert om hva som skjer når bilen er på veien.

Les også: Se – en helt spesiell Ferrari for Norge

Ferrari vil at også passasjerene i nye 488 Spider skal ha full oversikt over hva som skjer.

Ikke første gang

Det er ikke første gang i bilverdenen at det gjøres et slikt grep. Ferrari har for eksempel selv gjort noe lignende med Maranello-modellen. Men det er ikke akkurat noe du kan bestille til din Passat, Mondeo eller for den del Mercedes.

Det er selvsagt ikke gratis å få den plassert i din framtidige 488 Spider heller. Prislen Ferrari krever for denne lille duppeditten er på drøyt 32.000 kroner. Det tilsvarer prisen for en helt grei bruktbil. Skjerm er på noen få centimeter på dashbordet. Uten farger.

I kjent stil byr Ferrari på linjer av nærmeste erotisk karakter.

Rask? Jepp ...

488 Spider er altså erstatteren til 458 Spider, som har vært med oss i fire år, og er søstermodellen til 488 GTB (coupeen).

Spider deler motorisering med sistnevnte, og det innebærer en hylende, 3,9-liters V8-er som spytter ild og yter 660 hk. 

Den kraftkilden banker bilen opp i 100 km/t på småfrekke 3 sekunder blank, og videre til en toppfart nord for 300 km/t.

Les også: Kan jeg mekke på Ferrarien selv?

Klar neste sommer

Eiere av Spider-utgaven må imidlertid finne seg i at det går fire tiendedeler saktere fra 0-200 km/t enn i coupeen. Litt lavere toppfart er det også, men neppe noe å ligge våken om natta å bekymre seg over. 

Om det skulle være av noen som helst akademisk interesse, så kan det nevnes at forbruket er 1,14 l/mil. Co2-utslippet er 260 g/km.

Bilen debuterer på høstens bilutstilling i Frankfurt og ventes å ankomme forhandlerne like over nyttår. Prisen har vi ikke, men spesielt billig blir det ikke. Så det er bare å bruke tiden fra nå og fram til lanseringen til å spare, spille Lotto og pante flasker slik at du kan gå til innkjøp av neste sommers hotteste leketøy ...

Neste sommers lekreste leketøy - Mye tyder på det...

Les også: Ferrari-drømmen er billigere enn du tror

(ANB)

Artikkeltags