Her er de minst lojale bileierne

Av

Vi er ikke lenger trofaste mot ett merke.

Det er stor forskjell i lojaliteten til de ulike bilmerkene.

Det er stor forskjell i lojaliteten til de ulike bilmerkene. (Foto: )

DEL

[Broom.no] Lojale kunder er drømmen for alle bilforhandlere. De som kommer tilbake, om og om igjen og kjøper merket ditt. Når det er tid for å bytte bil, dukker de opp av seg selv, leverer inn gamlebilen og kjøper en ny.

Dessverre for både bilforhandlere og importører er det mange kunder som ikke er sånn. De siste årene har vi sett at stadig flere liker å prøve nye merker.

Lexus på topp

I en stor kundetilfredshetundersøkelse AutoIndex 2015 har gjort, svarer  over 7.000 norske bileiere på hvor lojale de er mot merket de kjører. 1000 er er full poengpott.

Aller best kommer Lexus ut med en uttelling på 910. Gjennomsnittet for alle merker er på 794, og det er et godt stykke ned til merket som har de minst lojale eierene.

Tungt for Hyundai 

Helt nederst finner vi Hyundai. Deres eiere er de minst lojale av alle. En score på 706 gjør at det nok slett ikke er sikkert at mange kommer til å bytte ut dagens Hyundai med en nyere modell fra samme merke. Hyundai gjorde det svakt også i fjorårets AutoIndex-undersøkelse, men da hadde de i det minste to merker bak seg. Nå er de helt sist.

Det er nok grunn til bekymring også hos Fiat. Med en score på 730 er Fiat-eierne nest nederst målt i lojalitet. Fiat faller tre plasser fra i fjor. Salget i Norge går svært trått, og ut fra denne undersøkelsen er det ikke mye som tyder på at det vil snu fort.

Selger bra, men ...

Opel var helt sist i fjor. Nå har de kommet seg unna den plassen. En score på 735 er fortsatt dårlig for et merke med store volumambisjoner, men det går i det minste i riktig retning for Opel som har hatt noen tunge år på det norske markedet i det siste. Nå er det tegn til bedring på flere områder, altså også på lojalitet.

Hos Nissan er situasjonen på mange måter annerledes. De har solgt veldig bra med biler på det norske markedet de siste årene, men lojaliteten har ikke utviklet seg i riktig retning. Tilbake i 2010 var de midt på treet i denne sammenhengen. Nå er de faretruende nær bunnen, nærmere bestemt fjerde sist og med en score på 753.

Renault klatrer

Det går heller ikke i riktig retning for Kia, som faller hele fem plasser fra 2014. 756 poeng sier noe om at Kia-eierne ikke er så lojale som forhandlere og importør nok skulle ønske.

Utviklingen går også hurtig i negativ retning. For to år siden var Kia-eierne faktisk litt over gjennomsnittet lojale. Så falt de fire plasser i 2014-undersøkelsen og ytterligere fem plasser i år.

Helt til slutt tar vi med et merke som går andre veien i lojalitet. Med en score på 757, har Renault fortsatt mye å gå på, men de kan i alle fall glede seg over at tendensen nå er riktig. Renault klatrer fire plasser fra fjorårets undersøkelse.

SUV-en Kadjar er en spennende og viktig nykommer for Renault. Vi har akkurat testet den for første gang i Spania.

De minst lojale bileiere

1. (3) Hyundai 706
2. (5) Fiat 730
3. (1) Opel 735
4. (6) Nissan 753
5. (10) Kia 756
6. (2) Renault 757
7. (7) Suzuki 762
7. (4) Mitsubishi 762
9. (11)Citroën 766
10. (8) Peugeot 770

Tallet i parentes er plasseringen i fjor. Alle tall fra Autoindex 2015.

(ANB)

Artikkeltags