Hva er egentlig en EU-kontroll?

Av

Idar er redd for å bli lurt av bilverkstedet.

Oslo  20150414.
Illustrasjonsbilder av en bomstasjon i Oslo tirsdag ettermiddag. Bomring. Autopass. Biltrafikk.
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Oslo 20150414. Illustrasjonsbilder av en bomstasjon i Oslo tirsdag ettermiddag. Bomring. Autopass. Biltrafikk. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix (Foto: )

DEL

[Broom.no] Benny Christensen er Brooms bilekspert, og i «Spør Benny-seksjonen» svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.
Vi hadde på vår eldre Audi A4 service for bare et par måneder siden. En affære som ble ganske dyr. Både det ene og det andre måtte skiftes. Men nå går bilen som ei kule og er i bra stand.

Så får jeg brev fra samme verksted om at jeg må EU-kontroll innen utgangen av oktober. Jeg ringer og sier at den var jo nettopp på service og mener at dette ikke er nødvendig nå.

Men nei – de må ha bilen inn og skal sikkert loppe meg for enda mer penger. Kjenner at jeg blir skeptisk. Kan dette virkelig være lov?

Hilsen Idar.

Benny svarer:

Hei Idar!

Jeg skjønner din frustrasjon rundt dette. Jeg har selv også, fra min tid som kundemottaker på forskjellige bilverksteder, svart på nettopp dette spørsmålet utallige ganger.

Og til manges fortvilelse måtte jeg gi det samme svaret som du nå har fått. Det er ikke bare det at det er lov. Det er faktisk et ufravikelig krav fra myndighetene om at det skal være slikt.

Det verkstedet som faller for fristelsen og blir «fersket» i å jukse her, mister retten til å ta EU-kontolle, eller periodisk kjøretøy kontroll (PKK) som det egentlig heter.

Og tro meg – verkstedene blir sjekket. Nøye og ofte. Det er ikke mye slinger i valsen som tillates når det gjelder dokumentasjonen. Det er rett og slett veldig strengt.

Derfor kan du ikke alltid stole på EU-kontrollen

Lurt å kombinere

Service og PKK er også to forskjellige ting, selv om noen punkter overlapper hverandre. Derfor blir det som regel billigere om man utfører disse to tingene samtidig.

Litt grovt sett kan man si at service ofte går på det som har med driftsikkerhet å gjøre: Oljeskift, skifte av pollenfilter, registerreim, luftfilter og drivstoff-filter.

På en PKK ser man mer på det som har med sikkerhet og miljø å gjøre. For eksempel rust, avgassutslipp, støy og sjekk av bremsevirkning på ruller.

Og så har man selvfølgelig de overlappende punktene som lys, vindusviskere, dekkmønster.

I om med at du på din Audi har frist til å utføre PKK innen utgangen av oktober, antar jeg at du har «0» som siste siffer i registreringsnummeret på bilen din. Det er slik at siste siffer her viser hvilken måned dette må tas innen.

Du kan også utføre kontrollen inntil fire måneder før fristen. Men om du hadde service på din Audi i mai, for eksempel, var det for tidlig til å utføre PKK.

Trøsten får være at i og med at du nettopp har hatt en service, og allerede kostet på bilen en god del, er det vel grunn til å tro at PKK-en skal gå ganske greit denne gangen.

Håper at dette svaret var litt oppklarende og ønsker både deg og bilen lykke til!

(ANB)

Artikkeltags