Salget av disse tar helt av

Av

Stadig flere nordmenn vil ha hybride biler.

Salget av biler med hybrid drivlinje økte med hele 71 prosent i juli sammenlignet med samme periode i fjor.

Salget av biler med hybrid drivlinje økte med hele 71 prosent i juli sammenlignet med samme periode i fjor. (Foto: )

DEL

[Broom.no] Registreringsstatistikken for juli er klar. Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV) kan fortelle om et bilmarkedet i svært godt driv. 2014-tallene var gode, men i år er utviklingen enda bedre. 

Det ble registrert 12.394 nye personbiler, en økning på 6 prosent fra i fjor. Også sammenlignet med juli de ti siste årene er dette svært sterke tall. For å finne et høyere tall for registreringer i fellesferien, må vi tilbake til 1998 (12.657 biler).

Bruktbilmarkedet har heller ikke hatt sommerferie. Det ble bruktimportert 22.986 personbiler forrige måned, og det ble foretatt 44.106 eierskifter (bruktbilsalg). Også det en økning på over 6 prosent sammenlinget med i fjor.

Øker mest

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nye personbiler registrert i juli var 102 g/km. Det er 9 g/km mindre enn juli i fjor. Om vi ser på året totalt per juli er CO2-utslippet bare 99 g/km.

Mye av forklaringen på dette er at andelen av hybrider, ladbare hybrider og elbiler stadig øker. Elbilene har figurert på salgsstatistikken en god stund allerede – mens det nå er hybridene som øker klart mest.

Kommer stadig flere

Det ble registrert 1.583 nye personbiler med hybriddrift i juli - en økning på hele 71 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Det gjør at markedsandelen nå har økt fra 7,9 prosent til 12,8 prosent på ett år.

– Det interessante med hybridene er at det plutselig kommer veldig mange modeller. Elbilene er det fortsatt ikke så stor variasjon rundt. Hybrider kommer imidlertid fra omtrent hvert eneste merke, og mange har flere modeller. Innen kort tid vil det være et svært bredt utvalg av hybrider, både små og store, billige og dyre, sier bilekspert Benny Christensen i Broom.

Vil endre seg

Noen av bilene som har truffet godt er Mitsibishi Outlander PHEV, VW eGolf, Audi A3 eTron og Toyota Auris. Av disse er de tre førstnevnte ladbare.

– Enn så lenge er likevel de ladbare hybridene i undertall på registreringsstatistikken. Men det kommer garantert til å endre seg raskt framover. Skal du virkelig få den positive effekten rundt hybrid motorisering, er det uten tvil mest effektivt om bilen er ladbar. Men alt handler om kjøremønster, rutiner for lading og hvor langt man kjører, understreker bileksperten.

– Helt vilt 

1.764 såkalte nullutslippsbiler ble registert i juli. Det betyr i all hovedsak elbiler. Disse står nå for 14,2 prosent av markedsandelene i det norske personbilmarkedet. En økning fra 11,7 prosent i 2014.

Og den bilen som rager milesvis foran alle konkurrentene, enten det er snakk om diesel-, bensin-, hybrid eller elbil, er VW Golf. Med 1.542 registrerte biler i juli, er det totalt registrert over 10.000 av denne modellen på norske eiere i Norge så langt i år. 

– Det er rett og slett helt vilt. Vi var vel aldri i tvil om at Golf ville bli en suksess. Men at de skulle gjøre det så bra, må jeg si er ganske oppsiktsvekkende. Dette kommer til å bli et solid rekordår, slår Christensen fast.

Tesla Model S, som er Norges nest mest solgte modell med 2.896 eksemplarer registrert så langt, hadde en ganske stille julimåned. Det ble kun registrert 222 biler, som er godt under snittet så langt i år.

Topp 10 merker

  1. VW
  2. Toyota
  3. Volvo
  4. Nissan
  5. BMW
  6. Ford
  7. Skoda
  8. Mercedes
  9. Audi
  10. Mazda

Kilde: OFVAS.no

Topp 10 modeller

  1. VW Golf
  2. Tesla Model S
  3. Toyota RAV 4
  4. Toyota Auris
  5. Skoda Octavia
  6. Toyota Yaris
  7. Mitsubishi Outlander
  8. VW Passat
  9. Nissan Qashqai
  10. Mazda CX-5

Kilde: OFVAS.no

Toyota Yaris og Toyota Rav 4 er i medvind, og det ble registrert henholdsvis 401 og 383 eksemplarer av disse. Toyota er også godt representert med Auris (294).

(ANB)

Artikkeltags