Vi kjøper rekordmange nybiler

Av

Sjekk hvilken bil som er den suverene vinneren.

Så langt er 2015 beste salgsåret siden 1986.

Så langt er 2015 beste salgsåret siden 1986. (Foto: )

DEL

[Broom.no] Det snakkes og skrives mye om en nedkjøling i norsk økonomi akkurat nå, men i nybilsalget er det ingen tegn til nedgang. Tvert imot. De rykende ferske registreringstallene for juni viser at det virkelig er full fart i bilmarkedet.

Salget har steget nesten 25 prosent sammenlignet med juni 2014. Og årets junisalg er det beste siden 1986!

Suveren vinner

Totalt rullet det 14.027 nye personbiler ut på norske veier i juni. Samtidig ble det foretatt 43.356 eierskifter av brukte biler - en økning på 13,5 prosent sammenlignet med juni 2014.

Av bilmerkene er det Volkswagen som er den suverene vinneren i Norge. De solgte 2.501 nye personbiler i juni, så langt i år er antallet 13.470. VW var også mest solgte merket i fjor, men i 2015 har salget tatt helt av. Økningen er på hele 39 prosent.

Erkerival Toyota er med det solid frakjørt. De har en liten nedgang så langt i år (-1,5 prosent) og har solgt til sammen 8.159 nybiler. 

Tredjeplassen

På tredjeplassen finner vi Nissan. De faller riktignok 9,3 prosent så langt i år, men holder så vidt det er unna for Volvo på plassen bak. De to står for henholdsvis 4.415 og 4.404 nye biler.

BMW og Ford er også med og kriger om tredjeplassen. For BMW er tallet etter seks måneder 4.345. Hos Ford er det 4.139. BMW hadde et rekordbra 2014. Det sliter de litt med å matche i år, antall biler er ned med 15,7 prosent. Ford har på sin side en liten økning, 2,4 prosent.

Snobber oppover

Bortsett fra Volkswagen er det Mercedes som øker mest av merkene inne på topp ti. De har pluss 13,4 prosent så langt i år, og er med det på åttendeplass på merkestatistikken. Med det har de faktisk passert Audi som nå er på niendeplass. Det er veldig lenge siden Mercedes har vært foran sin tyske rival.

Med det er også alle de tre tyske premiummerkene inne blant de ti mest solgte i Norge. Det sier mye om at bilkjøpere gjerne vil ha noe annet enn de mer folkelige merkene når de velger nybil. 

Tallene viser salget fordelt på bilmerker i juni og hittil i år. Kilde: OFV

(ANB)

Artikkeltags