Skrik-salg gjør Munch pop

Auksjonen av «Skrik» i New York i forrige uke har bidratt til stor pågang fra internasjonale medier ved Munch-museet på Tøyen.

 Interessen for Munch har aldri vært større, og på Munch-museet kimer telefonen fra alle verdenshjørner, opplyser Munch-museets informasjonssjef Sture Portvik.

Interessen for Munch har aldri vært større, og på Munch-museet kimer telefonen fra alle verdenshjørner, opplyser Munch-museets informasjonssjef Sture Portvik. (Foto: ANB-arkiv)

DEL

– Interessen for Munch har aldri vært større, og på Munch-museet kimer telefonen fra alle verdenshjørner, opplyser Munch-museets informasjonssjef Sture Portvik.

Han har registrert mer enn 100 artikler om Skrik-salget i hele verden. Pågangen startet det første døgnet etter auksjonen forrige onsdag, og har fortsatt i dagene etter.

Portvik ramser opp en lang rekke store mediehus som BBC og Al Jazeera, og nevner at det har dukket opp artikler også i Nord-Korea og Kenya.

Samtidig fortsetter Munch-museets utstilling «Det moderne øye» å trekke publikum i Europa. I Paris tok 500.000 personer seg bryet med å besøke utstillingen på Centre Pompidou. Det ligger an til store besøkstall også ved Schirn Künsthalle i Frankfurt, der 170.000 hittil har avlagt utstillingen besøk. I juni skal utstillingen videre til London. Portvik regner med betydelig oppmerksomhet der, siden utstillingsperioden sammenfaller med sommer-OL.

I slutten av oktober er utstillingen tilbake på Munch-museet. Portvik ser på det som en god forsmak på feiringen av Edvard Munchs 150-årsjubileum neste år. (ANB-NTB)

Artikkeltags