Her er øl mest populært

Kvalitet og mangfold er viktig for Vinmonopolets ølkunder.

Vi kjøper mer og mer øl på polet. Det viser salgsstatistikken til Vinmonopolet.

Vi kjøper mer og mer øl på polet. Det viser salgsstatistikken til Vinmonopolet. (Foto: )

DEL

Ølsalget på Vinmonopolet økte med 12,1 prosent i 2015, mens vinsalget gikk tilbake med 1,3 og brennevin med 0,6 prosent.

– Vi kjøper mindre billig øl og mer spesialøl, sier Petter Nome til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Norge dominerer

– Utviklingen fortsetter som den har vært de siste årene. Det selges enda mer øl for hvert år. Det er den veien det går, sier Nome, som er administrerende direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Av polets 200 bestselgere i 2015 var 115 norske øltyper. På de neste plassene kom tre av Europas store ølnasjoner. Belgia, Tyskland og Danmark.

Hele 26 norske bryggerier er inne på topplista, hvor av 19 er småskalabryggerier fra alle deler av landet.

Nettopp mikrobryggerier og småskalaprodusenter har en stor del av æren for økningen av ølsalget.

– Det har stor betydning. De utgjør en stor del av ølsalget, i tillegg til at mikrobryggeriene også har inspirert de store bryggeriene, sier Petter Nome.

Alkoholsvakt

At ølsalget øker synes han er positivt både for næringsliv og folkehelse.

– Øl er et alkoholsvakt alternativ til vin og brennevin, poengterer Nome.

– Bryggeriene skaper mange nye arbeidsplasser, og ølkundene blir stadig mer selektive. De kjøper kvalitet og mangfold, ikke mest mulig alkohol for pengene, mener landets drikkeglede-general.

Taxfreesalg

Administrerende direktør Lars A. Midtgaard i Hansa og Borg bryggerier og Petter Nome.

Administrerende direktør Lars A. Midtgaard i Hansa og Borg bryggerier og Petter Nome. (Foto: )

Tilbakegangen for vinsalget er imidlertid lite å juble over, ifølge Nome:

– Her handler det om at de nye taxfreekvotene tar stadig mer av vinsalget. Dermed undergraves Vinmonopolet, og taperne kan på sikt bli norske forbrukere. Konsekvensen blir at prisene vil stige og utvalget blir dårligere, mener han.

Bryggeriene skaper mange nye arbeidsplasser og ølkundene blir stadig mer selektive.

Petter Nome, Bryggeri- og drikkevareforeningen

Mens ølsalget på Vinmonopolet øker, holder det seg mer stabilt i dagligvarehandelen. Det er en liten økning også i dette salget, men den er på langt nær så stor som økingen av ølsalget på Vinmonopolet. (ANB)

Artikkeltags