Egne merkevarer

Rema 1000 har kommet på kant med leverandører som er direkte konkurrenter til dagligvarekjedens egne merkevarer.

De store kjedene sitter med bukten og begge endene.

Rema 1000 får kritikk fra leverandører for denne reklamekampanjen.

Rema 1000 får kritikk fra leverandører for denne reklamekampanjen. (Foto: )

DEL

KOMMENTARDet er spesielt Remas nye reklamekampanje på TV som har hisset opp stemningen.

Alle de tre store dagligvarekjedene har sine egne merkevarer. De er ofte billigere enn de mer kjente merkevarene. Kjedenes egne merkevarer utgjør en stadig større andel av salget i butikkene. Dermed får dagligvarekjedene økt makt, siden de enten eier de aktuelle produsentene, eller har sterke bindinger til dem.

«Vi velger å tydeliggjøre den eksisterende prisavstanden for å bevisstgjøre kunder som ønsker å spare penger», sier kommuninasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000. Hun mener at kjente merkevarer som Friele og Gilde må tåle å bli utfordet av gode norskeide selskaper som Nordfjord og Kjeldsberg.

Du kan også følge de daglige kommentarene via Twitter

Men mange av leverandørene reagerer kraftig på at Rema bruker prisen til å snakke ned de kjente merkevarene. Det er jo Rema som selv setter prisen på produktene som selges i butikkene, og dermed også langt på vei kan styre prisforskjellene. Kvalitet og smak kommer i andre rekke. Det hører med til historien at flere av kjedenes merkevarer er produsert av kjente merkevarebedrifter.

Det siste året har vi fått en sterk konsentrasjon i dagligvaremarkedet. Fire store kjeder har blitt til tre. Ica er historie. Nå er det Norgesgruppen, Rema og Coop igjen. Hyllebonuser og en økt andel i egne merkevarer, gjør at det er grunn til å stille spørsmål ved om vi som kunder betaler riktig pris for merkevarer. 

Forbrukerrådet er naturlig nok bekymret. Det blir svært problematisk når matvarekjedene både er innkjøpere og konkurrenter til egne leverandører. Derfor bør rabatter i større grad følge prisen på det enkelte produkt.

For snart fem år siden leverte det såkalte matkjedeutvalget en utredning med den slående tittelen «Mat, makt og avmakt». Her ble det dokumentert at matvarekjedene har økt sin makt i forhold til de andre leddene i verdikjeden. Utvalget anbefalte å utrede en lov om god handelsskikk. Det borgerlige flertallet på Stortinget vendte før jul klokelig tommelen ned for ideen om en ny lov og et nytt tilsyn. Det er bedre å styrke Konkurransetilsynet i stedet.

Problemet er i hovedsak at de store kjedene sitter med bukten og begge endene. Da blir kundene og de frie leverandørene tapere. Utvalget i butikkene kan fort bli dårligere.

Det siste reklameframstøtet fra Rema tar kaka. Det smaker dårlig å snakke om god handelsskikk. Avmakt er et bedre uttrykk. 

Artikkeltags