Slik skal vi bli kvitt køene

NHO-sjef Kristin Skogen Lund mener fleksible arbeidstider kan løse trafikkorken.

NHO, NAF og Telenor tar grep for å fjerne køene inn til de store byene. Her fra E18 inn mot Oslo tirsdag morgen.

NHO, NAF og Telenor tar grep for å fjerne køene inn til de store byene. Her fra E18 inn mot Oslo tirsdag morgen. (Foto: )

DEL

Med aksjonen «Kampen om tiden» går NHO, NAF og Telenor sammen om å oppfordre til en innføring av tidsriktige bedrifter som en løsning på køproblemene inn til de store byene.

– Flertallet ønsker en mer fleksibel arbeidstidsordning, sier Skogen Lund til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Fleksibel løsning

Noe av det som opptar NHO mest er å takle de utfordringene samfunnet står overfor når det gjelder nettopp samferdsel.

– Befolkningsveksten vil føre til en betydelig økning av transportomfanget. Uten felles innsats fra næringsliv, samferdselsaktører og myndighetene vil dette skape kork, køer og kaos som rammer både næringslivets transportbehov og persontransporten. Fleksibel arbeidstid er en del av denne løsningen, sier NHO-sjefen.

Å la ansatte bruke fleksitiden vil avlaste rushtrafikken og gi mindre kø og stress i hverdagen, ifølge aksjonsaktørene.

Hver dag er for eksempel snaut 6.000 Telenor-ansatte på reise til og fra jobb.

– Næringslivet må være en del av løsningen, ikke problemet, sier administrerende direktør Berit Svendsen til ANB.

Ny teknologi

Nå oppfordrer hun ansatte til ikke å komme på jobb samtidig.

– De aller fleste som blir sittende fast i trafikken, er på vei til jobb. Men strengt tatt trenger ikke alle dra på jobb samtidig.

Kommunikasjonsteknologi som reduserer behovet for fysisk tilstedeværelse på arbeidsplassen, kan bli avgjørende.

Køer inn til storbyene koster nemlig samfunnet hele 2,6 millioner kroner i minuttet.

– For mange av oss er arbeid noe man gjør og ikke nødvendigvis et sted man er. På den måten kan teknologi gi større fleksibilitet i arbeidstiden og flere valgmuligheter når man skal få den daglige kabalen til å gå opp, mener Svendsen.

Eksperiment

Tirsdag ble det gjennomført et trafikkeksperiment for å fjerne køene på E18 inn til Oslo.

– Fleksitid kan spre morgen- og ettermiddagstrafikken over et større tidsrom og redusere kødannelse og forhindre fullstappede tog, sier NAF-sjef Stig Skjøstad. (ANB)

Artikkeltags