Bilister blir fakturert feil

Hvert år får 22.000 bilister feil faktura fra bompengeselskaper etter automatpasseringer, ifølge Staten vegvesen.

Hvert år får 22.000 bilister feil faktura fra bompengeselskaper.

Hvert år får 22.000 bilister feil faktura fra bompengeselskaper. (Foto: Terje Pedersen, ANB/Arkiv)

DEL

Veivesenet opplyser i et brev til Samferdselsdepartementet at rundt 0,2 prosent av alle fakturaer som blir sendt ut etter automatpasseringer er feil, skriver Aftenposten. Totalt 11,4 millioner fakturaer er blitt sendt ut det siste året.

Tallene baserer seg imidlertid kun på feil som bilister selv har oppdaget og melder inn. Det reelle tallet er derfor langt høyere enn det veivesenet oppgir, skriver avisen.

– Det er nesten helt urealistisk for publikum å kontrollere disse passeringene, særlig i Oslo-ringen, hvor man fort kan ha 100 passeringer på en måned. Det er også ofte snakk om små beløp, så det er nok mange som ikke orker bråket og betaler, sier Leif N. Olsen, rådgiver i Kongelig Norsk Automobilforbund (KNA).

Flesteparten av de uriktige fakturaene skyldes ifølge Statens vegvesen at det automatiske systemet ved bompasseringene ikke klarer å lese av bilskiltene riktig.

Christian Ferner fra Asker opplevde i fjor at hans far, som hadde vært død i ti år, fikk en faktura på 127 kroner fra Fjellinjen, Norges største bompengeselskap.

– Det var skremmende å oppleve i praksis at et system som innkrever svært store verdier, ikke synes å ha kontroll i det hele tatt, sier han til Aftenposten.

Kommunikasjonssjef i Fjellinjen, Hilde Foss Christensen, sier at det også er feil som selskapet ikke kan lastes for.

– Feil kan for eksempel skyldes at noen har en autopassavtale, men ikke har meldt fra til oss om at de har solgt bilen, sier hun. (ANB-NTB)

Artikkeltags