3 av 10 skal på bilferie i Norge

Av

Nasjonale turistveger løfter norsk reiseliv.

 *** Local Caption *** 28 prosent av ferierende nordmenn skal i sommer på biltur her hjemme. Dette vil gi økt trafikk på Atlanterhavsvegen og andre nasjonale turistveger.

*** Local Caption *** 28 prosent av ferierende nordmenn skal i sommer på biltur her hjemme. Dette vil gi økt trafikk på Atlanterhavsvegen og andre nasjonale turistveger. (Foto: )

DEL

En fersk InFact-undersøkelse viser at 28 prosent av ferierende nordmenn skal på biltur i Norge i sommer. Av disse sier seks av ti at rasteplasser, utkikksposter og kulturminnesmerker betyr mye for turen deres. Dette vil gi økt trafikk på Nasjonale turistveger, og ikke minst betyr det kroner i kassa for lokale reiselivsbedrifter.

  • Les også: Ny kartserie skal løfte norsk reiseliv

Kartserien Nasjonale turistveger ble lansert i fjor sommer og består av 18 utvalgte veistrekninger. Gjennom veiinformasjon og bilder av severdigheter og utkikksposter som ligger langs veistrekningene, er kartserien et fint supplement til GPS-en som de aller fleste navigerer etter. Det sier Thomas Huke i selskapet Nordeca som sammen med Statens vegvesen har utviklet kartserien.

– Mange undersøkelser viser at de aller fleste av den drøye millionen av biler som kjører rundt på norske sommerveier, kjører uvitende forbi våre flotteste attraksjoner. En viktig årsak er GPS-en som nærmest tvinger bilturistene fra A til B, og dermed går veituristene glipp av flotte opplevelser som ville gjort turen rikere på opplevelser. I tillegg mister lokalt reiseliv sårt tiltrengte kroner, påpeker Huke.

En av reiselivsaktørene som tjener på å ligge langs Nasjonale turistveger er Rondane Gjestegård. I første halvår i år opplevde de en økning i antallet gjestedøgn på rundt 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor – en periode hvor ikke kartserien eksisterte.

– Det som er så bra med denne kartserien, foruten at den guider veiturister til oss, er at vi kan vise gjestene andre veistrekninger som det er verdt å besøke. Dermed inspirerer vi dem til andre Norge-opplevelser. Dette er utvilsomt noe vi har savnet, sier Cecilie og Christoph, som driver Rondane Gjestegård.

En annen pådriver for økt trafikk på Nasjonale turistveger er den økte kulturinteressen for å feriere i eget land. Det viser årets turistundersøkelse som Innovasjon Norge har gjennomført.

Ifølge undersøkelsen ble rundt 14 prosent av de norske turistene i 2014 karakterisert som «kulturturister». Dette er en kraftig økning fra året før.

For norsk næringsliv er dette gode nyheter siden kulturturistene bruker 14 prosent mer i løpet av et døgn enn de øvrige norske turistene. Ifølge rapporten til Innovasjon Norge betydde det en forbruksøkning på 116 millioner kroner fra de norske kulturturistene i 2014.

– Det som kjennetegner disse turistene er at de ønsker å krydre turen med opplevelser. Det innebærer kunstutstillinger, lokal mat, lokalhistorie, turer på historiske veier og stier og mye mer. Nasjonale turistveger skal motivere veituristene til å stoppe bilen og se seg rundt, sier reiselivskontakt Trine Kanter Zerwekh i Turistveiseksjonen i Statens vegvesen. (ANB)

Artikkeltags