Her må du ikke stresse

Av

Du sparer bare 50 sekunder per mil hvis du øker farten fra 80 til 90 km/t.

Det er mange køer i sommertrafikken i Norge. Da gjelder det at bilførerne beholder roen og ikke stresser.

Det er mange køer i sommertrafikken i Norge. Da gjelder det at bilførerne beholder roen og ikke stresser. (Foto: )

DEL

Kjører du i 90 kilometer i timen og må bråbremse, vil du treffe en hindring i veien i 50 kilometer i timen som du hadde klart å stoppe for om du hadde kjørt i 80.

– Hastverk i trafikken er farlig, både for deg selv og dine medtrafikanter. Derfor er det viktig at alle bilførere starter ferien hjemme, planlegger godt og tar det med ro i trafikken. Det er oppfordringen fra kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Han oppfordrer sommerbilistene til å kjøre etter forholdene, holde køen og bidra til jevn hastighet. Det gir bedre trafikksikkerhet.

– Ta spesielt hensyn til veiarbeiderne og bilbergerne. De er der fordi de har en jobb å gjøre, framholder Engebretsen.

Bilbergere og veiarbeidere har ofte hjertet i halsen på jobb fordi bilister ikke setter ned farten eller holder tilstrekkelig avstand til dem som arbeider langs veien. I sommer er det mye veiarbeid og mange feriebilister i tillegg til ordinær trafikk – og det påvirker trafikkbildet.

– Det kan raskt oppstå køer og farlige situasjoner ved veiarbeidsområder eller andre hendelser som for eksempel bilberging. Da er det viktig å puste med magen, finne en god sittestilling og nyte livet mens en har det, sier Engebretsen.

Han understreker at jevn fart er den beste og sikreste måten å kjøre på, samtidig som det er miljøvennlig og økonomisk. Mindre stress i bilkjøringen gir også en helsegevinst, påpeker NAF.

– Du sparer ikke mye tid ved å øke farten for eksempel fra 80 kilometer i timen til 90 over en strekning på 10 kilometer. Du kommer bare 50 sekunder raskere fram og har trolig tatt noen farlige sjanser, sier Engebretsen.

En liten økning av hastigheten gir også en dramatisk lengre bremselengde.

– Hvis du kjørte i 50 kilometer i timen, møtte på et plutselig hinder i veibanen og akkurat klarte å stoppe, ville du truffet den samme hindringen i 40 kilometer i timen om du hadde kjørt i 60 kilometer i timen i utgangspunktet, forteller Jan Ivar Engebretsen.

(ANB)

Artikkeltags