3 av 10 biler med lysfeil

Av

Halvparten av feilene gjelder bilens hovedlys.

Tre av ti biler har feil med lysene når de kommer til EU-kontroll, ifølge en fersk oversikt.

Tre av ti biler har feil med lysene når de kommer til EU-kontroll, ifølge en fersk oversikt. (Foto: )

DEL

[broom.no]   Enten det er biler som har feiljusterte lys og blender deg i mørket, eller de kjører rundt som enøyde banditter med bare ett frontlys: Det er mange som ikke har alt i orden på lys-fronten. Det får vi igjen bekreftet av en telling basert på EU-kontroller. 

Nye tall viser nemlig at om lag  30 prosent av norske biler har feil med lysene når de kommer til denne kontrollen. Halvparten av feilene gjelder bilens hovedlys.

En eller flere feil

– Av de 422.451 lette kjøretøyene som gjennomgikk periodisk kontroll i perioden fra ny instruks trådte i kraft 8. juni og fram til 19. oktober, hadde 15 prosent feil knyttet til hovedlys, sier Leif Magne Halvorsen, overingeniør i Vegdirektoratet, seksjon tilsyn og kontroll.

Kontroll av lys inkluderer baklys, parklys, blinklys, tåkelys, lys for kjennemerke, ryggelys og ekstralys, i tillegg til hovedlysene. Rundt 30 prosent av de kontrollerte bilene hadde en eller flere lysfeil.

Grundig sjekk

– Dette er en situasjon vi ikke kan slå oss til ro med. Lysfeil gir trafikkrisiko, og særlig i den mørke årstiden, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Hans råd er en grundig sjekk av lys og sikt nå i overgangen mellom høst og vinter.

– Det er viktig å kontrollere at alle pærer virker som de skal, at lykteglassene er i orden, at vindusviskerbladene er bra og at rutene er rene og hele. Du blir fortere blendet hvis frontruta er skitten eller har skader, sier Hansen.

– Ganske så unødvendig

Brooms bilekspert Benny Christensen mener det er ganske så unødvendig å komme på EU-kontroll med feil på lysene. Her mener han bileierne må være litt mer bevisste og ta ansvar selv:

– Ja, i veldig mange tilfeller er dette noe du enkelt sjekker, før du kjører bilen på kontroll. Få hjelp av noen som kan sitte inne i bilen og slå av og på de ulike lysene. Så tar du en runde rundt bilen og sjekker om alt virker som det skal. I forhold til justering av frontlysene kan du parkere nær en vegg, så ser du nærmere på hvordan de ulike lysene treffer veggen. Lyser de i forskjellig høyde, er det en god grunn til å få dem justert. Dobbeltsjekk også at eventuelle ekstralys er riktig montert, og at de er lovlige å bruke. Her vet jeg at kontrollørene slår hardt ned på ting som ikke er som de skal være, sier Benny. (ANB)

Artikkeltags