40 års ventetid er over

Av

Nå er denne legendariske bilen tilbake!

Her er sportsbilen tusenvis av entusiaster har ventet på.

Her er sportsbilen tusenvis av entusiaster har ventet på. (Foto: )

DEL

[Broom.no] Mange har ventet lenge på oppfølgeren til legendariske Opel GT (1968-1973). Bilen, som ofte ble kalt Mini-Corvetten, hadde kultstatus, og opp gjennom årene gikk det stadig vekk rykter om at en ny Opel GT ville komme.

Originalens idealer

En slags oppfølger kom i 2006 da man annonserte en ny GT på GMs Kappa-plattform. Men bilen ble av mange bare sett på som en kjipere Pontiac Solstice. GT gikk fra modellårene 2007-2010, og kun to ble laget det siste modellåret.

Stadig vekk gikk ryktene om en ny og ordentlig Opel GT etter originalens idealer. Liten, kompakt og med sensuelle linjer. Etter at Buick viste sin Avista i Detroit for et par uker siden, tok ryktene sterkere tak.

Og da Opel noen dager senere kom med en offisielle uttalelse om at de ville vise en ny Opel GT på Geneve-utstillingen i mars, tok det helt av.

Den opprinnelige Opel GT. En gang et vanlig syn i trafikkbildet, også i Norge.

Den opprinnelige Opel GT. En gang et vanlig syn i trafikkbildet, også i Norge.

Siden Buick og Opel har en lang forhistorie med diverse modell-deling, hoppet mange på den lettvinte konklusjonen om at nye Opel GT ville være Buick Avista med Opel-logoer.

Norsk bestselger har blitt helt ny

Opel har tatt patent på døråpningen som sparer plass i trange parkeringshus.

Opel har tatt patent på døråpningen som sparer plass i trange parkeringshus.

 

Men rent logisk ga det dårlig mening. For Buicken var bygd på samme plattform som Chevrolet Camaro. Og hvis man tenker volumsalg av en billig sportsbil i Europa, er det neppe noen god idé med en bil like stor som en Camaro. Opel på sin side svarte med et bilde av eksosrørene på nye GT, samt bilde på ett rødt hjul etter oppskrift fra en motorsykkel som man laget i 1928. Men nå er svaret her, og det er helt i tråd med originale Opel GT!

Opel GT Concept

For nye Opel GT, eller Opel GT Concept som den offisielt heter, er liten og kompakt bil med sensuelle linjer, og kanskje mer overraskende har den bakhjulstrekk.

Interiørmessig har Opel holdt seg på jorda med klassiske instrumenter og et ryddig oppsett.

Interiørmessig har Opel holdt seg på jorda med klassiske instrumenter og et ryddig oppsett.

 

Blant flere overraskende nyheter er motoren. For under panseret ligger den tresylindrete turbomotoren vi kjenner fra Astra og Corsa, som leverer 145 hk og 205 Nm. Det holder til en toppfart på 215 km/t og 0-100 km/t på under åtte sekunder. De adaptive Intellilux LED Matrix-lysene vi kjenner fra nye Astra er selvsagt på plass.

Patenterte dører

Ser man på designet, så er det teknisk mest interessante dørene, eller rettere sagt åpningen av dem. For dørene forsvinner ned i hjulhusene når de åpnes, noe som gir stor åpningsvinkel. Smart i trange parkeringshus, og det er nok også grunnen til at Opel har tatt patent på løsningen.

Så lett gjør du bilen ny innvendig

Med 145 hk er bilen god for 215 km/t.

Med 145 hk er bilen god for 215 km/t.

 

Interiøret virker mer produksjonsklart, og er holdt i en sportslig og ryddig stil som kler bilens uttrykk godt.

Her kan man trykke på en trykkfølsom flate som er integrert i den røde linjen som følger taket for å få en romslig og opplyst kupé. To kameraer erstatter utvendige speil, og sender bilder til to monitorer på hver side inni bilen.

Den røde linjen som tegner karosseriet i lengderetningen, samt de røde forhjulene er neppe helt realistiske i produksjonsform. Opel selv sier at bilen er en direkte etterkommer av de to konseptbilene Opel Experimental GT fra 1965 og Opel Monza fra 2013. (ANB)

Denne blir svært viktig for nytt bilmerke

Artikkeltags