Bare 1 av 5 sjekker dekkene

Av

– Dårlig vedlikehold kan føre til ulykker.

Altfor mange glemmer å sjekke dekkene etter at de har skiftet dem. Det kan gå ut over både sikkerheten og drivstoff-forbruket.

Altfor mange glemmer å sjekke dekkene etter at de har skiftet dem. Det kan gå ut over både sikkerheten og drivstoff-forbruket. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Etter å ha kjørt noen uker med sommerdekk, anbefales det at man tar en ettersjekk. Dårlig vedlikehold av dekkene gir økt drivstofforbruk og kan i verste fall føre til ulykker, advarer dekkekspert.

I en undersøkelse blant dekk-kjøpere i Norge, Sverige og Finland scoret norske bilister dårligst på spørsmålet om hvor ofte de sjekker dekkene sine. Hele 32 prosent av norske bilister oppgir at de kun sjekker dekkene ved dekkskifte.

Dette er nesten 10 prosentpoeng høyere enn våre naboer. Kun én av fem norske bilister oppgir at de sjekker dekkene én gang i måneden. Resultatet skremmer dekkekspertene.

– Veier som er ujevne etter vinteren og småstein som sitter fast i dekkene, kan i verste fall gjøre dekkene utrygge, og dårlig vedlikehold kan føre til økt drivstofforbruk og raskere slitasje. Man kan både sjekke og vedlikeholde dekkene sine selv med noen enkle grep, sier Fredrik Hauge, produktsjef hos Nokian Dekk.

1. Mål lufttrykket hver tredje uke

Du bør måle lufttrykket i dekkene regelmessig, cirka hver tredje uke. Hvis trykket er for lavt, vil du bruke mer drivstoff mens kjøreegenskapene og sikkerheten til bilen blir dårligere. Du finner riktig dekktrykk i vognkortet. Når bilen er tungt lastet må du øke trykket med 10-15 prosent fra det som står der.

–  Kjøp en rimelig trykkmåler, og kalibrer denne opp mot en måler som brukes på verkstedet eller i dekkbutikken. For eksempel kan du la profesjonelle måle lufttrykket ditt én gang, så sjekker du hva din egen måler viser etterpå. Skriv ned dette tallet, så har du din egen ferdigkalibrerte måler som gjør det enkelt å sjekke lufttrykket selv, sier Fredrik Hauge.

2. Fjern steiner fra dekksporene

En gang i blant bør du fjerne store steiner som har kilt seg fast i sporene i dekket. Steiner som ikke faller ut naturlig kan trenge dypere inn i dekket og forårsake skader.

– Mindre steiner løsner vanligvis under kjøring, men større steiner kan gjøre stor skade. Steiner som setter seg fast i bremseskiven kan lage mye lyd og må i ytterste konsekvens fjernes av profesjonelle, sier Hauge.

3. Ikke glem reservehjulet!

Hvis bilen din har et reservehjul, bør du også sjekke trykket og spordybden på dette i begynnelsen av sesongen. Det er en god idé å øke lufttrykket i reservehjulet til et litt høyere nivå enn de andre hjulene, siden trykket har en tendens til å avta over tid. På nyere biler er reservedekkene ofte erstattet av et reparasjonssett som inkluderer en flaske tetningsmasse og en liten kompressor. Husk å lære deg hvordan dette virker før du trenger å bruke dem.

4. Bytt plass på dekkene

En god måte å holde dekkene i stand over lengre tid er å bytte plass på dekkene jevnlig. Enten hver 8.000 kilometer eller når dekkene har en forskjell i slitasje på to millimeter. For eksempel når en forhjulsdrevet bil har 6 millimeter mønsterdybde igjen på forhjulet og over 7 millimeter på bakdekkene, bør du bytte plass på for- og bakdekkene for å jevne ut slitasjen.

– For sommerdekk bør du være spesielt oppmerksom på slitasjemønsteret. Hvis dekket er mer slitt i skulderpartiet enn i midtpartiet, kan dette være fordi bilen har et styringsproblem. Ujevn dekkslitasje er et tegn på at du bør justere hjulvinklene.

5. Husk å etterstramme hjulmutterne

Om du bruker lettmetallfelger bør du etterstramme hjulmutterne etter å ha kjørt om lag 200 kilometer. Disse materialene former seg etter hverandre under kjøring, derfor bør du stramme dem opp ved hjelp av en momentnøkkel. Standard stålfelger trenger du ikke å stramme. (ANB)

Artikkeltags