Bilene du ikke får kjøpt lenger

Av

Lyst på en av disse? Nå kan du angre!

Nytt år betyr nye bilmodeller, men det betyr også at vi må si farvel til noen.

Nytt år betyr nye bilmodeller, men det betyr også at vi må si farvel til noen. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Vi nærmer oss 2016 med stormskritt. Det blir garantert et spennende år på flere måter. Ikke minst for oss som liker biler.

Selv om mange nye bilmodeller kommer til, så er det jo også slik at noen hadde 2015 som sitt siste bil-år. Modeller som utgikk i året vi snart har lagt bak oss og som det er på tide å si farvel til.

Fikk du aldri kjøpt en av disse? Vel - da er det for sent. I alle fall om du skal ha ny, men på bruktmarkedet vi de selvfølgelig fortsatt følge oss i flere år.

Land Rover Defender

Defender-historien startet helt tilbake i 1948. Nå er det straks slutt.

Defender-historien startet helt tilbake i 1948. Nå er det straks slutt.

Dette er et ikon og en legende. Dette er bilen som får Merecedes G-klasse (som kom i 1978) til å virke som en baby og Porsche 911 (som kom i 1963) som en pubertal tenåring.

Den er for lengst et ikon og en legende. Det har den vært i flere generasjoner.
Men nå er det altså slutt. Denne gangen for godt.

Man kan si hva man vil om dårlig kjørestilling, støyende motorer og kjøreegenskapene, men vi tviler på at noen av de kommende 2016-modellene vil bli produsert like lenge som denne. Den kom i 1948.

Opel Ampera

Futuristisk og avansert, men dette ble ingen suksess.

Futuristisk og avansert, men dette ble ingen suksess.

Oppmerksomheten i forkant var enorm, og selve lanseringen ble også møtt med stor interesse. Chevrolet Volt og søstermodellen Opel Ampera var teknisk avanserte biler som for alvor skulle vise at General Motors (GM) fulgte med i timen - og hadde miljøteknologi tilpasset stadig tøffere krav.

Volt/Ampera er en ladbar hybrid, med bensinmotor som trår til og lader batteriene når det trengs.

Men bilen mageplasket. Kanskje kom den et par år for tidlig. At verden og kundene ikke var modne for den ennå?

For bilen hadde absolutt noe å fare med. Se bare hva som skjer nå. Vi får nesten ikke nok av ladbare hybrider.Dessuten har den spennende design og byr på hyggelige kjøreegenskaper, samtIdig som den er en av de ladbare hybridene som er snillest mot miljøet.

Volvo XC90

Første generasjon XC90 var ikke akkurat verdens beste bil når det gjelder kvalitet, men den ble likevel en stor suksess.

Første generasjon XC90 var ikke akkurat verdens beste bil når det gjelder kvalitet, men den ble likevel en stor suksess.

Volvo SUV-en kom på helt riktig tidspunkt, i 2002. Akkurat i det SUV-bølgen skyllet over landet.

Bilen ble da også en gedigen suksess, selv om kvaliteten ikke alltid var helt på topp. Dette var noe av det flotteste man kunne eie. For 12 år siden.

Tiden gikk og Volvo oppgraderte XC90 veldig forsiktig underveis. Men salget var heller labert de siste årene. Bilen var gammel. Mange ventet på en oppfølger. Lenge.

Da denne endelig kom, i mai i år, glemte alle den gamle. Den nye er en enda større suksess en den gamle var.

Ferrari 458 Italia

Det tok litt tid å venne seg til dette designet ...

Det tok litt tid å venne seg til dette designet.

Denne modellen var på mange måter starten på det moderne Ferrari, med sitt spesielle utseende. Mange av oss trengte litt tid til å venne oss til den.

Men det er en stund siden 2009, og nå liker de fleste av oss det som var et futurisk utseende.

Men det futuriske til tross. 458-modellen bød også på noe som veldig mange bil- og Ferrari-entusiaster setter stor pris på.

Dette blir vel etter alt å dømme den siste Ferrarien med en midtmontert V8-sugemotor.Akkurat som internett har nok også turbo kommet for å bli. Dessuten er de jo så effektive. Mindre motorer med bedre ytelse og renere avgasser. Men det er jo noe med disse sugemotorene da...

Mercedes SLS AMG

På vidt gap! Dette er en bil som skiller seg ut fra mengden.

På vidt gap! Dette er en bil som skiller seg ut fra mengden.

Med sine ikoniske dører, sitt lange panser, sin bakovertrukne coupe og andre retro-detaljer, leder SLS AMG tankene bakover til den legendariske 300 SL.

Bilen ble presentert i 2009, og fantes også i en elektrisk variant.

Til tross for startpris på 2,9 millioner kroner her i Norge, fant faktisk overraskende mange eksemplarer veien hit. Rundt 20 slike biler ruller på norske veier.

Nå er modellen erstattet av AMG GT som ikke byr på samme sjel og karisma, men som nok er enklere å leve med til hverdags, Men vi kommer til å savne den digre 6,2-liters V8-eren og måkevinge-dørene.

Mini Coupe/Roadster

Dette konseptet var merkelig helt fra starten, ikke mange bilkjøpere skjønte poenget heller.

Dette konseptet var merkelig helt fra starten, ikke mange bilkjøpere skjønte poenget heller.

Dette må da være en av de mest ubrukelige bilene som finnes? Men på den annen side - det er ofte de som etter hvert blir klassikere og stiger i verdi...

Bilen ble vist i 2011, baserer seg på Mini Cabriolet og har bare to seter. Til gjengjeld har den noe større bagasjerom.

Frontruten er vinklet bakover med 13 grader mer enn i cabrioletutgaven og aluminiumstaket er 29 mm lavere enn på en standard Mini.

Den fantes også i en Roadster-utgave, uten tak

I kjent Mini-stil finnes de i en rekke varianter - men noen salgssuksess ble de aldri og i februar i år ble produksjonen stoppet.

Porsche 911 /991-1

Bra eller ikke? Det er nok uansett bare å innse at turbo er kommet for å bli i Porsche 911 også.

Bra eller ikke? Det er nok uansett bare å innse at turbo er kommet for å bli i Porsche 911 også.

Nei - da ta det med ro. Legenden Porsche 911 forsvinner ikke. Ikke helt i alle fall, men mange mener at den mister litt av sjelen nå. For nå kommer den med turbo.

Jo - da vi vet jo at den kom med det første gang i 1976, i 930. Men det var noe annet. Da var det gromt, innovativt, veldig spesielt. Og dyrt.

Nå kommer 911 991-2 med turbo i alle utgaver. Det faller en del Porsche-purister over hele verden, og det er ikke få, tungt for brystet.

Trenden er det samme som hos både Ferrari og Mercedes. Motorene blir mindre, lettere og mer effektive - og altså med turbo.

Om man ser positivt på det, så kommer boksersekseren tilbake i klassisk 3-liters utgave, som et lite plaster på såret til Porsche-entusiastene. Men nå med turbo. (ANB-NTB)

Artikkeltags