Bruktbilen har blitt et pengesluk

Av

Hva skal man gjøre – gi opp eller fortsette å punge ut?

Hyundai Coupe var en lekker og relativt billig bil som ny, men hvor lenge holder den egentlig?

Hyundai Coupe var en lekker og relativt billig bil som ny, men hvor lenge holder den egentlig? (Foto: )

DEL

[broom.no]  Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, jeg er eier av en Hyundai Coupe. 1,6-liters motor og 2004-modell, som har  gått 226.000 km. (Jeg kjøpte den på 159.000 for nøyaktig to år siden) Jeg har tidligere hatt samme type Coupe, det var en pålitelig bil som gikk og gikk og gikk. Reddet livet mitt gjorde den også.

Derav ble det samme type Coupe IGJEN. Jeg har STORE utgifter så og si hver måned nå. Mye er slitedeler, men ikke før en ting er reparert, slår noe annet til som må repareres...

Og det er DYRE utgifter som går på motor, temperatur-regulator, ny dynamo, clutch som døde midt i et lyskryss hvor jeg endte opp med veihjelp. I løpet av to år har jeg byttet komplett clutch to ganger (mai 2014 og mai 2015) selveste dynamoen + reim, vindusviskermotor foran, vindusviskerarmer, lambdasonder 5-6 ganger (de ryker hele tida på garantien gjennom verksted), fjærbeinslagere, termostat, motor drikker olje som jeg drikker kaffe, Den bruker ca 1-liter pr.15 km.

Registerreim er byttet, ny bremsekalipper, skiver/klosser, stabstag, jordingskabel til batteriet, hjullagere, låsekasse i førerdør, panservaier, nå har jeg også fått hull i eksosen + at jeg har byttet viftereim og ei annen reim jeg aldri husker navnet på.

Som jente har jeg fått en utmerket peiling på bilens ulyder og ikke minst blitt ekstra god på åssen en bil faktisk fungerer.

Så det har vært utrolig mye vissvass med denne bilen. Spørsmålet er nå: Har jeg en mandagsbil? Og...jeg har vel nærmest byttet ut nesten alt av deler på denne bilen her.

Føler jeg har lagt ut såpass mye penger på bilen at nå må det bare gå oppover? Alt er jo nesten byttet ut og føler jeg vil tape MASSE penger på å selge den. Hvem vil ha en bil som drikker så mye olje? Håper du kan gi meg noen fornuftige svar eller løsninger.

Mvh frustrert kvinnelig Coupe-eier.

Benny svarer: 

Hei! Takk for langt og interessant spørsmål! Jeg må si det er kjipt at du opplever så mye problemer og utgifter med denne i forhold til den første du hadde.

Jeg har selv jobbet med Hyundai i mange, mange år og kjenner bilene som driftssikre og gode. Denne generasjonen av Hyundai Coupe er pen og fikk da også en god del oppmerksomhet da den var ny, husker jeg.

Men det begynner å bli lenge siden nå og mange av bilene har gått langt på de årene siden jeg jobbet med bilmerket.

Sist gang jeg var på det lokale bilopphuggeriet, fant jeg faktisk igjen flere Hyundai som jeg selv hadde solgt som nye...

Det gjorde litt inntrykk. Jeg følte meg litt gammel og hadde en "stille stund i tenkeboksen" med meg selv.

Jo da, jeg begynner riktignok å trekke på årene, enten jeg liker det eller ei. Men koreanske Hyundai var også et billigmerke for 10 år siden. Det er kanskje også en av grunnene til at de sto der.

Med all mulig respekt for merket, men alt er nok ikke like solid her som på en Volvo eller Mercedes. Litt spinklere konstruksjoner og litt simplere materialer er nok litt av årsaken både til holdbarhet og prisen, da disse var nye.

Høyt oljeforbruk forekommer på disse modellene.

Høyt oljeforbruk forekommer på disse modellene.

Mandagsbiler finnes definitivt forsatt. Det samme gjør Murphys lov - den om at alt som kan gå galt, går galt. Gjerne på det verst tenkelige tidspunkt.

Jeg tror vel egentlig ikke at du har en mandagsbil, selv om det føles slik. Jeg tror (vet) at du har en ti år gammel bil av et relativt billig merke som har gått snart 230.000 kilometer og at du i tillegg er litt rammet av den nevnte loven til Murphy.

Dynamo, clutch, bremser, viftereim, hjullager er slitedeler som må byttes før eller siden. Enten det er BMW, Toyota eller Hyundai det er snakk om.

Oljeforbruk er en kjent sak på disse Hyundai-motorene. Det kommer av slitte ventilstyringer og slappe stempelfjærer og er dyrt å gjøre noe med. Dessverre. Ditt eksemplar er nok ekstra hardt rammet...

Så er jo spørsmålet som sikkert både du og veldig, veldig mange andre stiller seg: Når skal man egentlig gi opp og slutte og koste på en gammel og slitt bil?

Svaret er ofte: For en god stund siden...

Har man en bil som man liksom ikke klarer å bli venn med, så selg den igjen. Jo - før jo bedre. Det er i alle fall min erfaring . Så får man heller heller ta et eventuelt tap der og da og bli ferdig med det først som sist.

Beklager at jeg ikke gir deg et mer oppløftende svar, men håper likevel at mine tanker rundt dette kan komme deg til nytte. (ANB)

Artikkeltags