Bruktimporten har bremset opp

Av

Hovedårsaken er ganske opplagt.

Svak krone er en av grunnene til at bruktimporten av biler til Norge har falt mye.

Svak krone er en av grunnene til at bruktimporten av biler til Norge har falt mye. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg leste akkurat at det er stor nedgang i bruktimporten av biler. Er det noen spesiell grunn til det?

Jeg har tenkt litt på å hente inn min egen, neste bil fra Tyskland, ettersom jeg regner med at det kan være ganske mye å spare på det. Da tenker jeg i første omgang på en to-tre år gammel BMW X3. Er det noe spesielt jeg bør tenke på der? Mvh Bjarne.

Benny svarer

Heisann Bjarne.

Ja, det er helt riktig at det har bremset opp skikkelig for bruktimporten av biler til Norge. Det vil si: Det er et lite unntak her. Ladbare biler, det vil si elbiler og ladbare hybrider, er fortsatt hotte og blir tatt inn i ganske store antall.

Det skyldes nok rett og slett at de norske importørene sliter med å dekke etterspørselen. Det er ventelister på mange modeller, dermed blir bruktimport spesielt attraktivt.

Men for «vanlige» biler, som går på bensin eller diesel, går det mye tråere. Her er bruktimporten nå på det laveste nivået på mange år.

Det skyldes i hovedsak én ting: Svak krone. Eurokursen er nå så høy at det rett og slett ikke lønner seg å hente inn biler fra utlandet. Det aller meste av bruktimporten har vært motivert av at det er penger å spare. Nå er det ikke lenger det for mange modeller, dermed bremser det opp.

Når det gjelder ditt prosjekt med en X3, kjenner jeg ikke prisbildet godt nok i bruktmarkedene utenfor Norge. Men det kan godt være at det er mulig å spare en del penger på å importere selv. Det finner du enkelt ut hvis du tar noen nettsøk og så sjekker med avgiftskalkulatoren på toll.no. Her legger du bare inn de nødvendige tallene, så ser du veldig fort om sluttsummen blir lavere enn tilsvarende biler i det norske bruktmarkedet.

Generelt vil jeg si at du bør spare en god slump med penger her, hvis det skal være verdt det. Her skal du huske at biler solgt nye i Norge fra 2011 har fem års nybilgaranti. Tysksolgte biler har ikke denne garantien. Det gir større fare for påkost og utgifter. Og bruktimporterte biler vil erfaringsmessig ha noe høyere verditap enn de «norske» i alle fall de første årene.

Hvis du skal gjøre dette på egenhånd og ikke har særlig erfaring med bruktimport fra før, er det også viktig at du setter deg inn i alle lover og regler på området. Ikke at det er spesielt vanskelig, men det er en del ting å huske på her.

Vær også kritisk i forhold til valg av bil, her skal du ikke bare kjøpe den første og tilsynelatende beste. Det er viktig å sjekke historikk så godt som overhodet mulig. Komplett servicehefte er et must, sjekk også hva du kan i forhold til om kilometerstanden er realistisk. (ANB)

Artikkeltags