Denne gir deg best garanti

Av

Sjekk hvilke importører som strekker seg lengst i forbrukervennlig retning.

 Kia får gullmedalje i Forbrukerrådets siste garantitest.

Kia får gullmedalje i Forbrukerrådets siste garantitest. (Foto: )

DEL

Etter å ha gransket garantivilkårene til de 20 største bilmerkene, gir Forbrukerrådet deg en full oversikt over hvilke merker som gir deg de beste garantiene.

En garanti skal gi deg noe mer enn hva loven sikrer deg, og derfor har Forbrukerrådet nå gått enda grundigere til verks. Det nye poengsystemet avdekker hvilke importører som strekker seg aller lengst i forbrukervennlig retning og hvem som fortsatt har en vei å gå.

Gull til Kia

Vår nye rangering viser at koreanske Kia tar en overlegen seier.

Hovedårsaken til at Kia ender opp med hele 10,4 poeng, er at merket er alene om å tilby imponerende sju års nybilgaranti. Hos alle de andre merkene må du nøye deg med fem år, like lenge som du er dekket av forbrukerkjøpsloven.

Utbedrer feil

På andreplass – med 7,3 poeng – finner vi svensk-kinesiske Volvo. Styrken er at Volvo som ett av tre merker gjennomfører en såkalt garantiutløpskontroll. Det betyr at du som Volvo-eier vil bli innkalt til en kontroll like før nybilgarantien går ut.

Det innebærer i neste omgang at eventuelle garantifeil kostnadsfritt vil bli utbedret før garantien går ut. Hos de andre merkene må du selv huske å be om en kontroll før bilen når fem år. Hvis ikke risikerer du selv å måtte betale for feil som egentlig har oppstått innenfor garantiperioden.

Kjørelengde

Tredjeplassen erobres av nok et koreansk bilmerke – Hyundai. Riktignok kan ikke Hyundai lenger skryte av sju års nybilgaranti. Til gjengjeld er Hyundai det eneste merket som tilbyr fem års garanti i kombinasjon med ubegrenset kjørelengde.

Hos de fleste andre merkene må du nøye deg med 100.000 kilometer. Det betyr at du årlig i snitt må kjøre mindre enn 20.000 kilometer om garantien skal være gyldig i hele femårsperioden.

Trio

Også Toyota, Mercedes-Benz og Mitsubishi oppnår over 6 poeng, noe som kvalifiserer dem alle til vår nye betegnelse «meget gode garantivilkår».

Ford svakest

I den andre enden av skalaen finner vi merkene som ender opp med mellom 2 og 4 poeng og dermed «svakest garantivilkår». På sisteplass finner vi Ford med bare 2,2 poeng.

Det betyr at Ford har stort potensial for å gjøre sine garantier mer forbrukervennlige. For eksempel kan merket innføre en rausere kjørelengde knyttet til nybilgarantien. Eller garantiutløpskontroll. Ford kan også forbedre garantien for ekstrautstyr montert i Norge eller tillate at lakk- og rustkontroll gjennomføres av uavhengige verksteder.

Også Nissan (2,5) og Subaru (2,5) har forbedringspotensial på mange punkter.

Her finner du samtlige garantivilkår for alle merkene!

(ANB)

Artikkeltags