Denne må du vente lenge på

Av

Nordmenn går mann av huse for ny familiebil.

Dette interiøret er det mange som kommer til å bli godt kjent med i tiden framover. Over 4.000 nordmenn har bestilt seg en Passat GTE. Og det er før de i det hele tatt har fått prøve .

Dette interiøret er det mange som kommer til å bli godt kjent med i tiden framover. Over 4.000 nordmenn har bestilt seg en Passat GTE. Og det er før de i det hele tatt har fått prøve . (Foto: )

DEL

[broom.no]  VW har for lengst skjønt at ladbare hybrider er en smart vei å gå. VW Golf, som er Norges mest solgte bil, kom i ladbar variant tidligere i år, og er en stor suksess. Golf GTE har faktisk opp til et halvt års leveringstid! Bestiller du i dag, får du bilen din i første kvartal neste år.

I vinter er det storebror Passats tur. Passat GTE kommer til Norge som demobil først mot slutten av året. Men det at den ikke er tilgjengelig for prøvekjøring, har ikke hindret norske kunder i år bestille. I hopetall!

Resultatet er at de som bestiller i dag, får bilen først om ett år!

- Skjønner det godt

Det er altså en helt ekstrem interesse for disse bilene. Kundeutleveringene starter første kvartal neste år. De kundene som får de første bilene, bestilte allerede før sommeren i år.

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er ikke spesielt overrasket over pågangen.

– Vi har jo sett hvordan det har tatt av for ladbare hybrider en stund allerede. Bare se hvordan nordmenn flokket seg rundt Mitsubishi Outlander PHEV. Og når VW -konsernet gjør to av sine mest populære modeller ladbare, blir det naturligvis ekstra godt synlig. Jeg skjønner godt at folk vil ha disse bilene. Det er jo veldig praktisk, og prisene blir gunstige på grunn av avgiftssystemet, sier han.

Rask og gjerrig

Passat GTE kommer til Norge i høst. Den får en elektrisk rekkevidde på opptil 50 km, og med hjelp av bensinmotoren kan den få en maksimal rekkevidde på hele 1.100 kilometer.

GTE-versjonen skiller seg litt fra en vanlig Passat, med LED-lys i frontfangeren og blå stripe på tvers av lyktene og grillen.

GTE-versjonen skiller seg litt fra en vanlig Passat, med LED-lys i frontfangeren og blå stripe på tvers av lyktene og grillen.

Forbrenningsmotoren er en 1,4-liters TSI-motor på 156 hk og 250 nm. Den får hjelp av en elmotor som yter 115 hk. Totaleffekten av dette blir 218 hk og 400 nm.

Det gjør dette til en sprek familiebil. 0-100 km/t fikser den på 7,6 sekunder. Og det med et oppgitt forbruk på 0,17 l/mil! 

Fra 431.000 kroner

Batteriet i Passat GTE er plassert under baksetet, og stjeler således ikke av bagasjeplassen, slik batteriene i slike bil ofte gjør.

Takket være at ladbare hybrider kommer godt ut av det, med tanke på avgiftene, er prisen gunstig. Stasjonsvogna, og det er den nordmenn kjøper, koster 431.000 kroner. Da er blant annet DSG automatgir, aktiv cruisekontroll, DAB-radio og delskinn inkludert.

Til sammenligning koster Passat med 150 hk bensinmotor og DSG 441.000 kroner. Da altså med 68 hk mindre, og vesentlig høyere forbruk.

Prisen på Passat GTE er svært gunstig, sammenlignet med andre Passat-varianter.

Prisen på Passat GTE er svært gunstig, sammenlignet med andre Passat-varianter.

Tilhengerfeste

Bilen har ikke ankommet norske forhandlere ennå, men deler av motorpressen har vært på testkjøring. Svenske Auto, motor & Sport er blant dem som nettopp har prøvekjørt den. De kommer med gode nyheter til alle de tusenvis av nordmennene som sitter og venter på sin bil:

– Jeg elsker å kjøre med elmotoren, og Passat GTE leverer på alle punkter. Sammen med det adaptive DCC-understellet, går bilen svært mykt, sier journalist Jens Trulsson.

Det er også litt uvanlig for en hybrid at den leveres med hengerfeste. Men Passat GTE kan ha det. Da kan den trekke 1,6 tonn. Men firehjulsdrift har den foreløpig, ikke.

Artikkeltags