Denne Mercedesen er helt spinnvill

Av

Ytterst få kan hamle opp med den.

Brabus har presset grensene langt når de tilbyr nesten 600 hk i folkelige Mercedes C-klasse.

Brabus har presset grensene langt når de tilbyr nesten 600 hk i folkelige Mercedes C-klasse. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Nyeste generasjon Mercedes C-klasse har solgt bra siden lanseringen for et drøyt år siden. Etter det er repertoaret utvidet med både en coupe- og AMG-versjon. Sistnevnte kan sågar skryte av å være råest i klassen på effekt og ytelse.

Men for tuningselskapet Brabus, som har lang erfaring med nettopp Mercedes, er det ikke tilfredsstillende nok å kjøre fra erkerivalene BMW M3 og Audi RS4, de vil gjøre forspranget enda større. Brabus 600 sørger rett og slett for et klasseskille. De vil gjøre det råeste enda hvassere.

I tillegg til merkbare endringer under panseret, er også eksteriøret piffet opp med karbonfangere og 20" Brabus-felger.

I tillegg til merkbare endringer under panseret er også eksteriøret piffet opp med karbonfangere og 20" Brabus-felger.

88 hk ekstra

De har derfor gått løs på AMGs toppmodell C 63 AMG S. Den har opprinnelig 4-liters twinturbo-motor som yter 510 hk og et dreiemoment på utrolige 700 Nm. Mange vil trolig skjelve i buksene med en slik kraftpakke ulmende under panseret.

Men de som aldri får nok, kan nå velge å få Brabus sitt PowerXtra B40 – 600 power kit.

Det øker effekten med ytterligere 88 hk og nøyaktig 100 Nm. Med andre ord klarer altså Brabus å presse fram 591 hk og 800 Nm. Med det øker også toppfarten til hyggelige 300 km/t. 0-100 km/t går dessuten unna på 3,8 sekunder i sedanutgaven.

4 liter, 591 hk og et dreiemoment på 800 Nm fortjener litt oppmerksomhet.

4 liter, 591 hk og et dreiemoment på 800 Nm fortjener litt oppmerksomhet.

Gjennomført

Uten å røpe for mye forteller Brabus at de har endret tenningstidspunktet, samt økt turbotrykket for å lure ut de ekstra kreftene. Men når det er sagt, optimaliserer tuningselskapet også andre vesentlige faktorer.

De aerodynamiske egenskapene er blant annet mye påkostet gjennom detaljerte tester i vindtunnel. Resultatet gir kort og godt bedre veigrep under høy fart, ved hjelp av nye fangere og andre karbondetaljer.

Det er nok smart, med tanke på at denne ”familiebilen” kan dundre unna i 300 km/t på autobahn.

Frekke detaljer

Når en først skal investere i en Brabus, er det selvfølgelig viktig å skille seg ut i mengden. Derfor er bilen utstyrt med frekke detaljer som understreker både hvem du og bilen er.

Utover karbondetaljene, finner vi 20” Brabus-felger og et interiør hver enkelt kan skreddersy. Mange velger faktisk ekte gull i interiøret, men denne modellen ser ut til å nøye seg med mørkt treverk og knalloransje kontrastsømmer. Kanskje like greit ... (ANB)

Små, men synlige endringer. Som Brabus-kunde kan du skreddersy ditt eget interiør.

Små, men synlige endringer. Som Brabus-kunde kan du skreddersy ditt eget interiør.

Artikkeltags