Denne skal sørge for rekordsalg

Av

Nå skal Mini ut til folket.

Mini kommer med en ganske tradisjonell stasjonsvogn, dette er andre generasjon Clubman.

Mini kommer med en ganske tradisjonell stasjonsvogn, dette er andre generasjon Clubman. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Da Mini kom i en moderne versjon tilbake i 2001, ble det starten på en av bilbransjens største retrosuksesser.

Bak det hele sto BMW. De la ned store ressurser i utviklingen, og traff virkelig blink. 14 år senere har Mini blitt til en hel familie med biler og veksten har vært kraftig de senere årene.

Nå gjør Mini seg klare til å lansere en bil som virkelig kan komme til å spre den til det brede lag av folket. Den blir også viktig for salget, som er ventet å sette rekord i år.

To bakdører

Vi snakker om nye Clubman, en kompakt stasjonsvogn som har gode forutsetninger for å hente helt nye kunder til merket.

Første generasjon Clubman er en temmelig sær bil, der løsningen med bare én sidedør bak (og den er trang!) nok har skremt bort mange potensielle kjøpere. Nå går Mini for en langt mer tradisjonell løsning. Med de beholder fortsatt de to, sidehengslete bakdørene, i stedet for en vanlig bakluke. 

Nye Clubman har også blitt vesentlig større enn forgjengeren. Den er 27 centimeter lengre og 9 centimeter bredere enn forgjengeren, og akselavstanden er 10 centimeter lengre. Bagasjerommet har et volum på 360 liter, som  kan utvides til hele 1.250 liter ved å legge ned baksetene.

Nye Clubman kommer til Norge i oktober, og har potensiale for å øke Mini-salget betydelig.

Nye Clubman kommer til Norge i oktober, og har potensiale for å øke Mini-salget betydelig.

192 hestekrefter

Clubman lanseres i tre ulike motorvarianter, alle med  siste generasjon TwinPower Turbo-teknologi. Cooper D Clubman kommer for aller første gang med en firesylindret dieselmotor på 150 hk. I tillegg til nye Cooper Clubman med en 136 hk tresylindret bensinmotor, stiller nye Mini Cooper S Clubman med en firesylindret bensinmotor og hele 192 hk.

Nytt for Mini er muligheten til å velge en åtte-trinns Steptronic girkasse, tilgjengelig i Cooper S Clubman og Cooper D Clubman.

Typisk Mini-interiør, materialkvaliteten skal være løftet flere hakk.

Typisk Mini-interiør, materialkvaliteten skal være løftet flere hakk.

Mye utstyr

En rekke nye funksjoner og utstyr presenteres også for aller første gang i Mini gjennom nye Clubman. Elektrisk parkeringsbrems, elektrisk setejustering og Mini Yours Interior Styles med bakgrunnsbelyste dørrammer er noen av nyhetene.

Comfort Access er et nytt valgalternativ, og lar føreren automatisk åpne dørene. Andre alternativer for Clubman inkluderer LED-lykter, de ulike kjøreinnstillingene Mini Driving Modes og Dynamic Damper Control.

360 liter bagasjerom viser at målet ikke har vært mest mulig plass helt bakerst.

360 liter bagasjerom viser at målet ikke har vært mest mulig plass helt bakerst.

Kommer i oktober

Så langt har Mini kjørt hardt på et ungt og entusiastisk image. Nå er målsetningen å skyve de større modellene mer i premium-retning. Det innebærer blant annet veldig mange valgmuligheter på utstyr, her har eierselskapet BMW vært flinke i mange år.

Startprisen er likevel ikke avskrekkende. Clubman Cooper lanseres til 269.900 kroner når den kommer til Norge i oktober.

Hekken er fortsatt særegen. De to bakdørene er en viktig retro-detalj.

Hekken er fortsatt særegen. De to bakdørene er en viktig retro-detalj.

Artikkeltags