Denne SUV-en ble utsolgt på én dag

Av

Skyhøy interesse for ny, ladbar modell.

Da Mercedes åpnet for bestilling av den ladbare SUV-en GLE 500e, lot ikke norske kunder seg be to ganger. På én dag ble de 50 bilene som er bestilt til Norge revet bort. Det er kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge, Christoffer Nøkleby, godt fornøyd med.

Da Mercedes åpnet for bestilling av den ladbare SUV-en GLE 500e, lot ikke norske kunder seg be to ganger. På én dag ble de 50 bilene som er bestilt til Norge revet bort. Det er kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge, Christoffer Nøkleby, godt fornøyd med. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Ladbare hybrider er i voldsom medvind om dagen. Og mens det i starten ikke var mulig å få tak i en SUV som kunne lades, er det nå plutselig blitt flere alternativer i denne klassen også.

Mitsubishi ledet an – og har hatt strålende salgstall med sin ladbare Outlander PHEV. Nå er det det Volvo, BMW, Audi og Mercedes sin tur.

Sistnevnte har en ganske så heftig ladbar variant av den store SUVen GLE. Dette er bilen som tidligere het ML, nå har den skiftet navn til GLE. Som ladbar hybrid er modellbetegnelsen GLE 500 e – og den byr på voldsomme 442 hk. Med tanke på ytelsene er dessuten prislappen gunstig, noe som gjenspeiles i interessen.

– Begynte å ringe umiddelbart

Samme dag som det ble åpnet for bestillinger, ble nemlig samtlige 50 biler som står på lista til Norge revet bort. Vi kan anslå en snittpris på 1,2 millioner kroner per bil, når en passelig mengde ekstrautstyr er på plass. Og dermed ble det en innbringende dag for Mercedes Norge. 

Mercedes GLE 500 e: Ladbar hybrid som er svært populær blant norske kjøpere.

Mercedes GLE 500 e: Ladbar hybrid som er svært populær blant norske kjøpere.

– Vår ML har vært en bil med en stor fanskare, og mange kunder har drømt om en ladbar hybrid-utgave. Da vi gikk ut med info om GLE 500 e, begynte telefonen å ringe umiddelbart. GLE 500 e byr på utslippsfri småkjøring samtidig som den er råsterk og lynrask når man trenger det. For mange er det en perfekt kombinasjon, forteller kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge, Christoffer Nøkleby.

Gunstig pris

GLE 500e kombinerer 333 bensinhester med en elektrisk motor på 116 hk. I såkalt systemytelse har den da 442 hestekrefter. Og prisen kan altså karakterisere som gunstig. Denne bilen har nemlig flere hestekrefter enn toppmodellen GLE 500 (442 mot 435). Og den gjør unna sprinten på 0-100 km/t nøyaktig like hurtig som denne (5,3 sekunder).

Men prismessig er det stor forskjell. 500 starter på 1.480.000 kroner. 500 e blir din for 961.000 kroner. Det er over en halv million kroner i besparelse, på en bil som dessuten bør kunne gi langt lavere driftsutgifter i daglig bruk.

Fikk prøve 

Vi har så vidt fått prøve den ladbare GLEen under en lanseringstur til Østerrike nylig. Den avslørte en særdeles frisk kjøreopplevelse, med et voldsomt skyv når du trenger det.

Her er de kalde fakta. I løpet av testturen på 5,5 mil, kjørte vi 33 kilometer på ren strøm.

Her er de kalde fakta. I løpet av testturen på 5,5 mil, kjørte vi 33 kilometer på ren strøm.

Vi klarte å kjøre 27 kilometer bare på batteriet (oppgitt rekkevidde er 30 km). Prøveturen var på 55 kilometer, der hoveddelen ble gjennomført i særdeles pent og pyntelig tempo. Siden batteriene også lades under kjøring, ble totalen på ren strøm 33 kilometer.

Forbruket endte på 0,49 l/mil. Oppgitt snittforbruk på denne bilen er 0,33 l/mil. 

Mindre plass

Men som alltid med en ladbar hybrid blir det veldig avgjørende hvor langt du kjører og hvor ofte du lader.

For så snart du har brukt opp kapasiteten på batteriet, øker naturligvis forbruket skikkelig. Men den lille smakebiten vi fikk, indikerer i alle fall at den oppgitte elektriske rekkevidden ikke virker helt uoppnåelig. 

Et betydelig mindre bagasjerom er ingen hindring for de som har lyst på en råsterk ladbar SUV, virker det som. Her er det 480 liter til rådighet, mot 690 i en "vanlig" GLE. Under høyre baklykt er lokket til ladepunktet.

Et betydelig mindre bagasjerom er ingen hindring for de som har lyst på en råsterk ladbar SUV, virker det som.

For å gi plass til batteriene, er bagasjerommet betydelig mindre enn i en vanlig GLE. Det merker du straks du åpner bagasjeromsdøra, og ser gulvet som er langt høyere enn du er vant med.

Satser på ladbart

Ladbare hybrider er altså på dagsorden. Og Mercedes har store planer. 

– I løpet av de to neste årene vil vi ha hele ti forskjellige modeller på markedet, forteller Nøkleby.

Fra før har de hatt god respons på både S-klasse og C-klasse som ladbare hybrider. Sistnevnte er rene nybilkuppet, takket være norske avgifter. C 350 e byr nemlig på hele 279 hk, mens prisen starter på 479.900 kroner.

GLE er ventet å komme til Norge på høsten, og det jobbes nå med å få tak i flere ladbare eksemplarer til det norske markedet. (ANB)

Artikkeltags