Denne vokter brua for deg

Av

Inspeksjoner med droner kan bli vanlig over hele landet.

Fjernstyrte droner med kamera kan bli vanlig i hele Norge.

DEL

Ved nyttår starter et prøveprosjekt der 80-90 av Statens vegvesens bruer på Østlandet skal inspiseres av fjernstyrte droner med kamera.

– Blir det en suksess, kan droneinspeksjoner bli vanlig praksis i hele Norge, sier overingeniør Hauke Burkart i Statens vegvesen.

Flere fordeler

De fjernstyrte minihelikoptrene har flere fortrinn i forhold til den vanlige metoden for bruinspeksjon.

– Vanligvis må vi stenge brua for trafikk mens inspeksjonen pågår. Det er fordi vi kjører med kranbil over brua mens mannskapet jobber i en kurv på undersiden. Arbeidet må ofte gjøres om natten, og noen ganger må vi bruke klatreutstyr for å nå til. Med droner blir jobben enklere, sier Burkart til det oppdragsbaserte nyhetsbyrået Newswire.

Statens vegvesen samarbeider med et ingeniørfirma om å inspisere 1500 bruer i Østfold, Akershus og Oslo. 

– Å undersøke en bro med drone går mye raskere. Det kan gjøres på dagtid, og vi kommer til på steder hvor det er vanskelig og tidkrevende å inspisere på andre måter, sier Tomas Moss i Orbiton.

Ser skader tidlig

De tyskproduserte dronene har åtte propeller og bærer kameraer som tar både stillbilder og video i HD-kvalitet. En pilot manøvrerer farkosten med fjernkontroll, mens en fotograf styrer kameraet og sørger for bilder av detaljer på brua.

– Det spesielle med disse dronene er at de kan se både oppover og nedover, som er en forutsetning for å kunne inspisere bruer. I tillegg er de solide og lite sårbare for forstyrelser, påpeker Moss.

Når dronepilotene undersøker en bru, prøver de å oppdage skader som senere kan utvikle seg til å bli alvorlige.

– På betongbruer ser vi spesielt etter sprekkdannelser i betongen eller forskyvninger i søylene. På stålbruer ser vi mest etter korrosjon og andre skader i henhold til en skadekatalog utarbeidet av vegvesenet, sier han.

Kim André Marthinsen (t.v.) og Tomas Moss fra Orbiton.

Kim André Marthinsen (t.v.) og Tomas Moss fra Orbiton. (Foto: )

Trygge bruer

I alt er det rundt 16.900 bruer på riks- og fylkesveiene i Norge.  Statens vegvesen lover at alle er sikre å ferdes på.

– For å forsikre oss om at bruene står trygt, blir samtlige inspisert hvert år. I tillegg utfører vi hovedinspeksjoner hvert femte år der vi går enda grundigere til verks. Slik oppdager vi småskader lenge før de blir alvorlige. Er broen åpen for trafikk, er den trygg, sier Burkart.

I februar 2015 kollapset Skjeggestadbrua i Vestfold. Årsaken var ikke feil på selve brua, men gravearbeider som utløste et leirras. Selv om denne ulykken trolig ikke ville ha blitt forhindret av droneinspeksjoner, ble det gjennombruddet for bruken av droner i Statens vegvesen.

– Dronen kom raskt til på steder hvor det var farlig for mennesker å oppholde seg.  Den bidro sterkt til å kartlegge skadeomfanget på brua, sier Tomas Moss. (ANB)

Artikkeltags