Dette bør du vite om Teslas nye SUV

Av

Det er mye som skiller den fra konkurrentene.

Tesla byr på den største panoramafrontruta i helglass som er i produksjon. Og det krever en helt spesiell solskjermingsløsning.

Tesla byr på den største panoramafrontruta i helglass som er i produksjon. Og det krever en helt spesiell solskjermingsløsning. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Det nærmer seg lansering av Teslas SUV, Model X, i Norge. Det er det mange som gleder seg til. Bilen er vel nærmest prototypen på det vi kan kalle en Norgesbil: Den er helelektrisk, godt utstyrt, høyreist, har god plass og firehjulsdrift – OG den har hengerfeste! 

Alt dette er egenskaper norske bilkjøpere er kjent for å sette pris på.

Det er ingen tvil om at Tesla-sjefen, Elon Musk, har gjort en grundig jobb med denne bilen. Og i kjent stil har han valgt noen kreative løsninger, som ingen andre i bransjen har gjort før. 

Vi har plukket ut 11 interessante fakta om denne bilen.

1. Falcon-dørene åpner seg selv.

For det første har altså Tesla valgt å ha med seg vippedørene, eller Falcon-dørene som de kalles, i produksjonsmodellen. Det ser rimelig spektakulært ut! Det gir dessuten svært god tilgang til de bakerste seteradene.

Det er også slik at dørene selv, ved hjelp av ulike sensorer og nøkkelen som du har med deg, vil åpne dørene for deg når du nærmer deg bilen.

Falcon-vingene gir god tilgang til de to bakerste seteradene.

Falcon-vingene gir god tilgang til de to bakerste seteradene.

Systemet passer imidlertid på at dørene ikke smeller borti andre biler eller taket i garasjen. Når du er på plass, kan dørene lukkes automatisk når du trykker på bremsepedalen. Dørene kan selvsagt også styres fra skjermen som utgjør dashbordet.

2. Spesiallaget solskjerming

På bildene ser det nærmest ut som du sitter i et helikopter, når du kikker ut av frontruta. Det er den største panoramafrontruta i helglass som er i produksjon, og den strekker seg langt oppover taket. På den måten får du en unik utsikt. 

Men det er også en mulig kilde til påtrengende sollys. For å hindre dette har Tesla laget solskjermer som kommer ut fra A-stolpene. De er festet via en magnetordning i det innvendige speilet. 

3. Kan bli verdens tryggeste SUV

Model S har allerede satt rekord i amerikanske krasjtester. Forventningene er at Model X skal gjøre det samme. Den har, takket være batteriene i bunnen, svært lavt tyngdepunkt til å være en SUV, og skal være særdeles sikker i forbindelse med blant annet påkjørsel fra siden.

4. Stille utvendig - høylydt innvendig

Elektriske biler lager som kjent veldig lite støy. Men du kan jo varsle fotgjengere ved å bruke det kraftige stereoanlegget. Det er på 560 Watt, har 17 høyttalere og er utviklet av Tesla selv.

I Model X er det også dockingstasjon for iPhone.

5. Først med tilhengerfeste

Tesla har skjønt at kunder, ikke bare i Norge, er interessert i muligheten til å trekke en tilhenger. Model X blir den første, serieproduserte elbilen som har denne muligheten. 

Bilen vil kunne trekke opptil 2.260 kilo. I tillegg er det fester til sykkel-/skiholder når hengerfestet ikke brukes.

6. God rekkevidde og rå akselerasjon

Selv om den er høyere og tyngre enn Model S, er det ikke så stor forskjell i rekkevidden. På Teslas hjemmesider i Norge, står det at den kan kjøre opptil 470 kilometer (90D) på én lading (EPA-estimert).

Verstingversjonen, P90D med Ludicrous Speed, klarer 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder, mens rekkevidden på denne stopper på 450 kilometer.

7. Det er mange om beinet

Norske avgifter gjør det særdeles gunstig å kjøpe elbil. Derfor er det ingen overraskelse at det er lange ventelister på denne bilen, om du legger inn din bestilling nå. Da kan du beregne levering en eller annen gang i løpet av andre halvår i 2016.

Men også i andre markeder er Model X populær – med ventelister på 8-12 måneder.

8. Elektrisk spoiler

Model X baseres som designet viser i stor grad på Model S. Det tilsier svært lav luftmotstand.

Bakerst har bilen en justerbar, elektrisk spoiler, som både skal bidra til optimalisert forbruk og bedre kjøreegenskaper. Den er helt nedfelt når bilen står parkert, mer oppreist når du kjører sakte og som senkes litt igjen ved raskere kjøring.

9. Plass til sju voksne

Det skal være rikelig med plass i Model X - og til og med de to bakerste setene skal kunne brukes av voksne.

Det skal være rikelig med plass i Model X - og til og med de to bakerste setene skal kunne brukes av voksne.

Det er ikke så mange sjusetere som faktisk huser sju voksne. Men Tesla mener at de er et av unntakene. De tidligste testene tilsier at takhøyden i den bakerste seteraden er bedre enn en skulle tro. Og at det går fint for voksne å sitte der, i alle fall på kortere turer.

Du kan også velge å bare bruke seks seter, som åpner for bedre bagasjekapasitet. 

Alle baksetene kan legges flatt ned.

10. Bioweapon defence-mode

I kjent Tesla-stil, er det noen løsninger som INGEN andre i bilbransjen ville funnet på å lage. Og langt mindre gitt det navnet Bioweapon Defence Mode.

Poenget er at bilen skal være forurensningsfri både innvendig og utvendig. Derfor er det montert et luftfilter av medisinsk kvalitet, som rensker luften for pollen, bakterier, virus og forurensning, før den sirkuleres inn i kabinen. 

Model X kommer til Norge over nyttår. Vi skal naturligvis gi en skikkelig oppdatering så snart vi har fått testet bilen selv.

11. Helt vanlige speil

I utgangspunktet hadde Tesla planer om å droppe de tradisjonelle sidespeilene. Tanken var å erstatte disse med små kameraer, som viste bilde av hva som skjedde bak/på siden av bilen i en skjerm inne i bilen. På den måten ville også luftmotstanden blitt redusert.

Men det var ikke så enkelt å få til. Mest på grunn av lovverket i USA. Dermed ble det droppet. I alle fall i denne omgang ... (ANB)

Artikkeltags