Dette har ingen gjort før dem

Av

I alle fall ikke i denne kombinasjonen.

Range Rover har kappet taket av sin Evoque. Dermed har de også laget en helt ny nisje.

Range Rover har kappet taket av sin Evoque. Dermed har de også laget en helt ny nisje. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Når du lanserer en bilmodell og fastslår at den er "verdens første" i sitt slag  – ja, da må du regne med en god del kritiske spørsmål.

Likevel tror vi Land Rover har ordene sine i ganske bra behold når de påstår at deres nye Range Rover Evoque cabriolet er verdens første. Når biltypen heter "luksuriøs og kompakt SUV-cabriolet" er det nemlig ikke mange konkurrenter å finne. Nei, det er faktisk ingen.

Første cabriolet noensinne

Her handler det altså om å lage nye nisjer. Bilen har vi sett på flere bilutstillinger som konsept tidligere. Nå er den ferdig og produksjonsklar.Til våren neste år kan du kjøpe en Evoque som også er cabriolet. 

Land Rover karakteriserer den selv som en cabriolet for alle årstider..

Dette er den femte modellen fra Range Rover-familien, og den første cabrioleten noensinne. Designet skal kombinere tradisjonell Range Rover-luksus med et særpreget fireseters design og fleksible oppbevaringsplasser.

Plass til fire og brukbart bagasjerom i tillegg, Evoque cabriolet kan bli en hit blant de som vil ha bil som skiller seg ut.

Plass til fire og brukbart bagasjerom i tillegg, Evoque cabriolet kan bli en hit blant de som vil ha bil som skiller seg ut.

Ned på 18 sekunder

Land Rover har ikke overraskende gått for stofftak. Etter en bølge med ståltak-cabrioleter, har stofftakene kommet sterkt tilbake. Mye skyldes nok at kjøperne vil ha en bil som virkelig ser ut som en cabriolet. 

Dette taket er for øvrig er det lengste og bredeste som noensinne er montert på moderne biler.

Det tas ned på 18 sekunder og kan heves på 21 sekunder, i hastigheter opptil 48 km/t. Taket har akustisk isolasjon, noe som skal gi et komfortabelt interiør på linje med en Coupé eller femdørs Evoque. Bagasjeplassen påvirkes ikke av taket, det er på 251 liter. Bilen har også skiluke, smart for de som skal bruke den på vinteren.

Terrengegenskapene er naturligvis som de skal være på en bil fra Land Rover-konsernet. Litt vann tåler den også.

Terrengegenskapene er naturligvis som de skal være på en bil fra Land Rover-konsernet. Litt vann tåler den også.

Veltebøyler

Kupéen er utstyrt med en helt ny 10,2” berøringsskjerm med høy oppløsning sammen med neste generasjon infotainment-system.
Veltebøyler er skjult i karosseriet bak. To veltebøyler i aluminium utløses innen 90 millisekunder ved en eventuell velt, for å skape et sikkert område for passasjerene.

Evoque cabriolet vil bli produsert på Land Rovers Halewood anlegg i Storbritannia, sammen med Coupé og 5-dørs Evoque, og vil være leveringsklare fra våren 2016 i over 170 markeder over hele verden. (ANB)

Cabrioletsalget i Norge har vært direkte elendig de siste årene, kanskje kan Evoque cabriolet bedre litt på det når den kommer.

Cabrioletsalget i Norge har vært direkte elendig de siste årene, kanskje kan Evoque cabriolet bedre litt på det når den kommer.

Artikkeltags