Dette kan bli en revolusjon

Av

Bilene skal parkere seg selv i p-hus.

Dette parkeringshuset ser jo ganske vanlig ut. Men det er noen helt unike funksjoner som gjør det både smartere og mer effektivt enn det vi er vant med.

Dette parkeringshuset ser jo ganske vanlig ut. Men det er noen helt unike funksjoner som gjør det både smartere og mer effektivt enn det vi er vant med. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Helt selvkjørende biler nærmer seg med stormskritt. Vi har allerede cruise control som ved hjelp av radarer bremser og gasser helt av seg selv. Sensorer og kamera hjelper til å svinge når du kommer utenfor veimerkingen, eller følge etter bilen foran, uten at du selv trenger å røre hverken gass, brems eller ratt.

GPS-en kan også sørge for at bilen finner fram og kjører helt av seg selv. Tesla er blant de som har kommet lengst med denne teknologien.

Men nå kaster VW seg inn i kampen om å by på spennende nyheter. Og de har en god nyhet for alle som er lei av å parkere i trange P-hus og elbileiere som er lei av at det aldri er ledige parkeringsplasser i nærheten av en lader.

Flytter seg når den er ferdigladet

V-Charge er navnet på forskningsprosjektet til VW, som de har gjort i samarbeid med blant andre Bosch og teknisk institutt i Zürich. Målet er å skape et parkeringshus som både skal sørge for at bilen parkerer seg selv. Hvis det er elbil, at den lades opp – og at den flytter seg når den er ferdig ladet, slik at andre elbiler kan få komme til.

Slik fungerer det: Du kommer til inngangspartiet til parkeringshuset og føreren av bilen går ut. Så kommer det instruksjoner om hva man skal gjøre på mobilen, via av en App. Deretter kjører bilen selv inn og parkerer.

Inne i parkeringshuset benytter bilen seg at et detaljert 3D-kart som viser hvor den skal kjøre. Sensorer og kamera sørger for at bilen ikke kjører på stolper, andre biler eller fotgjengere.

Inne i parkeringshuset benytter bilen seg at et detaljert 3D-kart som viser hvor den skal kjøre. Sensorer og kamera sørger for at bilen ikke kjører på stolper, andre biler eller fotgjengere.

Centimeter-presisjon

Systemet er ikke GPS-avhengig, noe som heller ikke ville vært særlig nyttig. Mange steder når ikke signalene fram gjennom veggene i parkeringshusene.

I stedet blir et detaljert 3D-kart over parkeringsgarasjen (eller parkeringsområdet av en annen type) lastet ned i bilen.  

Bilen benytter seg av fire vidvinkelkameraer, to stereokameraer og tolv ultralydsensorer for å finne fram og unngå hindringer som mennesker, biler og annet som måtte dukke opp.

Denne teknikken er tilgjengelig i dag, og finnes allerede i en rekke biler. Og på denne måten kan bilen med centimeter-presisjon parkere seg selv.

Induktiv lading

I første omgang parkeres den slik at den kan lades. Det skjer induktivt – altså parkeres bare bilen over en lader, og det kreves ikke at man kobler til en ledning.

Når batteriet er fulladet (eller ladet så mye som bileieren ønsker), blir bilen automatisk flyttet til en ledig plass uten lader. Dermed blir ikke ladestasjonen unødig opptatt.

På den nye parkeringsplassen står bilen i påvente av at eieren gir instruksjoner om at den skal hentes.

Sparer plass og tid

Fordelene med den nye teknologien er flere. Vi har allerede nevnt at du slipper å tenke på å parkere i trange parkeringshus. I tillegg sparer du tid. Det hindrer også unødig bruk av ladestasjoner, og dessuten gir den mulighet til langt flere parkeringsplassen innenfor det samme aeralet enn vanlig.

Årsaken til det siste er at bilene kan stå mye tettere, siden en ikke trenger å ta hensyn til at bildørene skal kunne åpnes. Skjønt, akkurat det siste kan en vel nesten argumentere med at p-husene har begynt å gjøre allerede ... 

Teknologien for et slikt system er altså på plass. Og om en ikke så alt for fjern framtid, tipper vi denne typen parkeringshus vil dukke opp i et tettsted nær deg ... (ANB)

Artikkeltags