Dette kan koste deg noen tusen

Av

Ny utgift for de fleste bileiere.

Dekktrykks-sensor ble påbud på alle nye biler i fjor. Disse går på batteri, og batterier har som kjent den egenskapen at de må byttes av og til.

Dekktrykks-sensor ble påbud på alle nye biler i fjor. Disse går på batteri, og batterier har som kjent den egenskapen at de må byttes av og til. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Nå skriver jeg til deg i fortvilelse. Jeg var tidlig ute med å sette på vinterhjul i år. Det gikk greit. Men nå etter noen uker lyser en lampe inne i bilen med TPMS.

Jeg slo opp i instruksjonsboken og fant ut at dette har med trykket i dekkene å gjøre. Jeg sjekket flere ganger, men dette er riktig. Jeg dro så på verksted. Der sier de at ett batteri i en sensor er utgått, og de vil skifte alle sensorene. Dette beløper seg til flere tusen kroner, og det passer mildt sagt dårlig nå. Kan jeg bare gi blaffen? Jeg vet jo et at dekktrykket er riktig uansett. Bjørn-Ole


Benny svarer:

Hei Bjørn Ole. Det er jo sjelden at utgifter som dette passer veldig godt. Så jeg forstår din frustrasjon her.

Det er slik at dekktrykksensor, eller Tire press monitor system (TPMS) ble påbudt på alle biler solgt nye i Norge etter 1. november i 2014. Men mange biler har hatt et slikt system før det også.

Veldig kort og enkelt fortalt, fungerer de aller fleste systemene på den måten at det sitter en elektronisk føler/sender i forbindelse med ventilen inne i selve felgen.

Denne går på batteri og som kjent har batterier den egenskapen at de innimellom må skiftes.

Skal vare fra fire til syv år

Bransjen selv mener at slike batterier normalt skal ha en levetid på mellom fire og syv år, litt avhengig av hvilken sensor som brukes. Her er det en del forskjellige underleverandører, og prisene på sensorene varierer også ganske mye.

På de fleste dekktrykksensorer et det ikke mulig å skifte bare batteriet. Man må altså skifte hele føleren/senderen. Og som du har erfart - det koster penger.

Om du må skifte alle, tør jeg ikke ha noen veldig sterk mening om, men det er vel trolig at om ett batteri er dårlig, så følger kanskje snart de andre etter i tur og uorden. Så for å slippe å dra til verkstedet hver uke, så kanskje ...

Mangel på EU-kontroll

Hjulet må av bilen, ny sensor monteres og kanskje bør hjulet balanseres på nytt også. Ganger man dette med fire, så går det jo litt tid. Timeprisene på verksted er jo heller ikke akkurat snaue. I tillegg kommer det jo fire sensorer også. Så, ja - det koster...

Å kjøre med en lysende TPMS-lampe er en kortsiktig løsning. Det gir en soleklar mangel på neste EU-kontroll. Så dette er nok derfor noe du må ordne opp i ganske snart.

Håper forklaringen min gjorde det hele litt enklere å forstå.

Artikkeltags