Dette kan være trafikkfarlig

Av

Bildekk som har god mønsterdybde på den ene siden, kan være tynnslitt på den andre.

Har dekket god mønsterdybde på den ene siden, men er slitt på den andre, er dekket ikke trygt.

Har dekket god mønsterdybde på den ene siden, men er slitt på den andre, er dekket ikke trygt. (Foto: )

DEL

Feil hjulstilling fører til at mange kjører rundt med trafikkfarlige vinterdekk, ifølge eksperter. Bildekk som har god mønsterdybde på den ene siden, kan være tynnslitt på den andre.

Tre millimeter mønsterdybde er minstekravet for vinterdekk i Norge.

– Hvis hele eller deler av dekket har mindre mønsterdybde enn tre millimeter, er kjøreegenskapene på norsk vinterføre så redusert at det går på sikkerheten løs. Det sier Harald Nordseth, produktsjef i dekk og bilverkstedkjeden Vianor.

Han mener at tre millimeter egentlig er for lite for vinterdekk.

– Bruker du bilen mye, går det ikke lang tid før mønsterdybden er slitt ned til mindre enn tre millimeter. Derfor bør du ha litt å gå på når du setter på dekkene før vinteren, sier han.

Når du sjekker dekkene før vintersesongen, anbefaler Nordseth å se etter skjev slitasje på dekkene.

– Vi ser ofte at dekkene slites forskjellig på innsiden og yttersiden. Det skyldes som regel feil hjulstilling. Hvis du blir stanset i en teknisk kontroll, måles mønsterdybden på det mest slitte stedet. Setter du på nye dekk, bør du ta en hjulstillingskontroll eller justering for å unngå at disse slites skjevt eller unødvendig fort, sier Harald Nordseth til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Skjevt slitte dekk er et utbredt problem, mener daglig leder Jon Erik Ludvigsen i Dekkimportørenes Forening.

– Når man har jobbet i dekkbransjen i mange år, klarer man ikke la være å vurdere dekkene på parkerte biler. Det er faretruende mange «glatte» dekk å se, sier Ludvigsen.

Hjulstillingen på en bil kan bli feil hvis man kjører i en dump eller støter hardt borti en fortauskant. Hjulet vrir seg ut av posisjon, og festet mellom hjulet og bilen kan gi etter.

– Hjulfestet på dagens biler er mer avansert enn før. Det gjør at bilen er mer behagelig å kjøre i stor fart, i svinger, ved akselrasjon og når man bremser. Men dette kompliserte festet er også mer sårbart for skader, påpeker Ludvigsen.

Skadene er nærmest umulig å oppdage før man ser at dekket er slitt skjevt. Oppdager man slitte dekk, bør man ta bilen til service umiddelbart, i følge Jon Erik Ludvigsen.

– Skjev hjulstilling sliter både på bilen og dekkene. Dessuten går det utover kjøreegenskapene og kan være direkte farlig i situasjoner med høy fart, uttaler han. (ANB)

Artikkeltags