Dette orker vi ikke lenger

Av

Halvparten av oss bytter ikke dekkene selv.

Dekkskiftet er fortsatt en mannegreie. Men også menn med jekk er sjeldnere å se, viser en undersøkelse.

Dekkskiftet er fortsatt en mannegreie. Men også menn med jekk er sjeldnere å se, viser en undersøkelse. (Foto: )

DEL

Det er sesong for å legge om til vinterdekk, men bare 46 prosent av de som disponerer bil, gjør jobben selv, viser en fersk undersøkelse fra YouGov. 36 prosent setter bort jobben til dekkhotell og andre profesjonelle.

– Å la dekkhotellene gjøre jobben og ta seg av lagringen, er både bekvemt og praktisk, særlig når man har liten lagringsplass. Vi vil likevel råde bileiere til å gjøre byttejobben selv innimellom. Det er smart å ha trening hvis du plutselig punkterer langs veien, sier daglig leder Knut Svenningsen i Biltema Norge.

Får hjelp

Ved punktering må man gjerne forholde seg til to stressfaktorer, at dekkbyttet ikke skjer i ro og mak hjemme, og at en del bilister ikke tar videre hensyn til varseltrekanter.

De resterende som ikke skifter selv, får hjelp av samboer, familie eller venner. 36 prosent av kvinnene får hjelp, mot bare 3 prosent mennene, viser undersøkelsen.

– Når hjulene er av, får du også god anledning til å følge med på tilstanden til bremseklosser og bremseskiver, sier Svenningsen til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire. 

Har du kjetting og liten erfaring med å sette dem på, er dekkskiftet en god anledning til å trene på hjulene som er tatt av bilen.

Økende velstand

Oslo og Akershus skiller seg ut fra resten av landet ved at det er ekstra mange (45 prosent) som setter bort jobben til profesjonelle.

– Det er stadig flere dekkhoteller, og flere som benytter seg av dem. For en del handler det om begrenset lagringsplass hjemme, men utviklingen er også et uttrykk for økende velstand. Da setter vi gjerne bort jobbene vi ikke vil gjøre selv, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

NAF oppfordrer folk til å ta hjulskiftejobben selv.

– Da får du sjekket om utstyret er i bilen og at det virker, for eksempel om det er nok luft i reservehjulet og at jekken ikke har rustet fast. Punkteringer er den tredje vanligste assistanseårsaken, og vi rykker ofte ut til bileiere med flatt reservehjul, sier han.

Venter for lenge

En annen variant er bileiere som er for sent ute med å legge om.

– De har hjulene på dekkhotell, og så kommer plutselig den første snøen. På slike dager frakter vi mange biler fra hjemmene til folk og til dekkhotellet. Det er også mange tauinger av dem som tok sjansen på å kjøre til dekkhotellet på sommerdekk, men endte i grøfta i stedet, forteller Engebretsen.

Dekkene du tar av, bør lagres tørt, mørkt og kjølig for å holde gummien fersk lengst mulig. En vask av hele hjulet forlenger også levetiden.

Dekkene du setter på nå skal ha minst tre millimeter mønsterdybde.

– Hvis du tar dekkskiftet selv, er det enklere å følge med på slike ting, sier Knut Svenningsen. (ANB)

Artikkeltags