Disse bilene blir mye billigere

Av

Nye avgifter gir skikkelig priskutt.

Noen av bilene som kommer veldig godt ut av det nye avgiftssystemet fra 1. januar er Mercedes E63 AMG S 4Motion, Audi RS6 og BMW X5 M.

Noen av bilene som kommer veldig godt ut av det nye avgiftssystemet fra 1. januar er Mercedes E63 AMG S 4Motion, Audi RS6 og BMW X5 M. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Regjeringen har kommet fram til enighet om bilavgiftene for 2016. De fortsetter vridningen mot at effekt og vekt blir mindre viktig, mens utslipp straffes hardere. 

Det har vært en utvikling vi har sett de siste årene, selv om det ble lite nytt i forbindelse med fjorårets budsjett-forhandlinger. 

Nå er det nemlig tatt grep igjen. Og det nye budsjettet gir noen ganske klare endringer i priser. Her kan du lese om hvilke biler som kommer aller best ut av det nye avgiftssystemet.

Effekt-avgiften skal fjernes

Størst er faktisk endringen på effekt. Den er halvert. Det er en nyhet som nok mange bilentusiaster jubler for. Det innebærer nemlig at en del biler med stor motor kan få en prisreduksjon. 

Tanken bak denne delen av avgiftsendringen er at mye krefter ikke nødvenigvis betyr høyt utslipp. I løpet av de neste to årene skal denne delen fjernes helt som del av avgiftsgrunnlaget.

Utslipp får større betydning

Til gjengjeld økes avgiftene på CO2- og NOx-utslipp. Det er altså selve utslippet som nå blir mer og mer viktig for avgiftsnivået.

Innslagspunktene for CO2-avgiften reduseres med ti gram på de fire nederste trinnene og 20 gram på de to øverste trinnene. Satsene øker med 10 prosent på de positive verdiene.

NOx-komponenten økes med 20 prosent for personbiler.

Med samme logikk som at effekt ikke nødvendigvis gir høyere utslipp, er også vektavgiften redusert. Her får vi fra 1. januar et bunnfradrag på 150 kilo, og en reduksjon på fem prosent på alle trinn. 

Får 278.676 kroner i avgiftslette

Så hvordan slår dette ut på prisene? Bilnorge.no har en kalkulator som beregner prisendringene med de nye avgiftene. Her ligger det også en liste over de modellene som får størst avgiftslette.

Og den modellen som troner øverst er Porsche 918 Spyder. Den går ned opptil 278.676 kroner i pris. Men det er verdt å merke seg at prisen på denne bilen i dag er over 7,8 millioner kroner ... Det er altså ikke så veldig mange som får glede av dette avgiftskuttet. 

Videre på listen finner vi en rekke modeller fra Mercedes, Audi og BMW. Deres sterkeste modeller går alle mye ned i pris.

Verstinger blir billigere

SL 65 AMG, som nå koster 3.154.000 kroner, får en avgiftslette på 206.947 kroner. Mens Audi-verstingen RS7, som nå koster 1.899.500 kroner, får en lette på 192.374 kroner.

BMW M5 får på sin side 178.555 kroner mindre i avgifter neste år.

Det er viktig å påpeke at dette ikke nødvendigvis betyr at prisene på disse bilene vil bli redusert tilsvarende avgiftsletten. Dette er opp til hver enkelt importør å avgjøre.

Broom-Benny synes det er en god utvikling rundt bilavgiftene.

Broom-ekspert Benny Christensen synes det er en god utvikling rundt bilavgiftene.

– Fornuftig utvikling

Brooms bilekspert Benny Christensen er ikke i tvil om at avgiftene er på vei i riktig retning.

– Det at systemet blir mindre komplisert, og at det framover er utslipp som faktisk blir utslagsgivende, tror jeg er fornuftig. Det er ingen grunn til å "straffe" modeller med stor motor og høy effekt, hvis utslippene er lave. For eksempel vil en bil som Volvo XC90 T8, en ladbar hybrid med høy effekt, komme betydelig bedre ut med det nye systemet. Den går ned rundt 100.000 kroner i pris, sier Broom-Benny.

Ladbart mest gunstig

– Vi vil også se at dieselbiler kommer dårligere ut av det nye avgiftssystemet. Det er jo i tråd med det fokuset vi har fått på luftkvalitet de senere årene. Her virker det nå som om avgjørelsen er tatt: Diesel er verstingen, sier Benny.

Bensinmotorer er mindre skadelige for det lokale miljøet, mens de har høyere CO2-utslipp og gjør dermed mer skade globalt. 

– Det er hydrogen-, elbiler og ladbare hybrider som kommer best ut av avgiftssystemet. Men for den siste kategorien er de offisielle tallene kunstig lave enn så lenge. Her vil nye systemer for å avgjøre reelt forbruk nok føre til en justering om ikke lenge. 

Topp 10 - disse får mest i avgiftslette

Modell                                 Avgiftsendring                Pris i dag

Porsche 918 Spyder           - 278.676 kroner              7.856.000 kroner

Mercedes SL 65 AMG        - 206.947 kroner              3.154.000 kroner

Mercedes S 65 AMG lang  - 205.402 kroner              3.080.000 kroner 

Audi RS7                                - 192.347 kroner              1.899.500 kroner

Mercedes E 63 AMG S        - 191.713 kroner              1.916.000 kroner

Mercedes CLS 63 AMG S   - 190.592 kroner             1.922.100 kroner

Audi RS6                                 - 189.965 kroner             1.969.000 kroner

Porsche 911 Turbo S            - 182.058 kroner             2.703.000 kroner

Porsche Panamera Turbo    - 180.000 kroner            2.634.000 kroner

BMW X6 M                               - 179.785 kroner             2.180.00 kroner

Artikkeltags