Disse bilene får nye navn

Av

Nå handler det ikke lenger bare om diesel og bensin.

Dette er ansiktet til BMWs helt nye 7-serie, den ladbare hybriden 740e iPerformance.

Dette er ansiktet til BMWs helt nye 7-serie, den ladbare hybriden 740e iPerformance. (Foto: )

DEL

[Broom.no] Bilmarkedet er i endring. Det er hybrider, ladbare hybrider, elbiler og hydrogenbiler. Det er rett og slett langt mer komplisert enn for bare noen år siden.

Sprekere

Det gjør også noe med tildelingen av navn. BMW har allerede en modellrekke med betegnelsen M Performance. Det er de bilene som er tunet av BMW selv. Ikke fullblods M-biler, men likevel sprekere enn de andre. For eksempel M235i, X4 M40i og M760iL.

Men nå kommer en helt ny betegnelse – og hva er vel da mer tidsriktig enn iPerformance.

Først ut

En liten i- i starten på et navn er veldig i vinden takket være Apple. Det forbindes gjerne med noe moderne og miljøvennlig.

BMW har alt en modellrekke som starter med en liten i – enn så lenge bestående av i3 og i8. Men flere modeller er på vei.

eDrive-logoen på c-stolpen indikerer at dette er en iPerformance-bil.

eDrive-logoen på c-stolpen indikerer at dette er en iPerformance-bil. (Foto: )

iPerformance kommer imidlertid til å bli betegnelsen på det som blir levert av ladbare hybrider i BMW-sortimentet.

Første bil ut blir direktørbilen 740e iPerformance.

Logo på C-stolpen

Produksjonen av iPerformance-modeller starter opp i juli.

Denne nye modellbetegnelsen kommer etter hvert også til å omfatte for eksempel 330e og 225xe. Begge lanseres i Norge før sommeren.

iPerformance-modellene vil bli gjenkjennelig blant annet med blå striper i grillen og eDrive-logoer på C-stolpen.

Siden vi har et såpass gunstig avgiftssystem når det kommer til ladbare hybrider her i Norge, kan dette bli en ganske så vanlig betegnelse her hjemme.

Slik ser den første iPerformance-modellen ut.

Slik ser den første iPerformance-modellen ut. (Foto: )

 

Elektrisk rekkevidde

Det er ikke så mange år siden at BMW 740-betegnelsen innebar en relativt tørst åttesylindret motor. 740e iPerformance klarer seg imidlertid med en firesylindret 2-liter, med turbo, naturligvis.

Koblet sammen med en elmotor, skal totaleffekten bli hyggelige 326 hk.

Den elektriske rekkevidden er 40 kilometer. Modellen kan imidlertid også leveres med xDrive 4x4-system, og da krymper rekkevidden til 37 kilometer.

Forbruk

Når det kommer til forbruk, blir det nesten helt håpløst på de ladbare hybridene. Fordi alt handler om hvordan du bruker den og hvilket land du bor i.

Her i Norge, med mye fjell, dårlige veier og tidvis kaldt klima, blir det ofte direkte misvisende å tro på de tallene som produsentene opererer med.

Men lader du ofte, og unngår å kjøre langt, er det kanskje mulig å gjenskape de tallene som BMW selv lover at de skal klare, nemlig et snittforbruk på 0,21-0,23 l/mil. (ANB)

Artikkeltags