Drømmebilen kan endelig bli din

Av

Bil som appellerer til både fornuft og følelser.

Audi S5 er for mange en drømmebil, og den er faktisk til å leve med i hverdagen også. God plass og ikke hårreisende driftskostnader bidrar til det. I tillegg har prisen på bruktmarkedet gått betydelig nedover det siste året.

Audi S5 er for mange en drømmebil, og den er faktisk til å leve med i hverdagen også. God plass og ikke hårreisende driftskostnader bidrar til det. I tillegg har prisen på bruktmarkedet gått betydelig nedover det siste året. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Hvert år er det langt flere bilkjøpere som handler bruktbil enn nybil. Årsaken til det er gjerne at det koster mye mindre, slik at en unngår det voldsomme verditapet som ofte følger en nybil.

I stedet velger mange å vente til prisen er blitt lavere, og heller unne seg en litt mer spesiell bil. Gjerne en som var helt uoppnåelig som ny. 

Men hvordan fungerer egentlig en bil som selges til halv pris? Hva går du glipp av? Og er det smart? Vi tester bruktbil - og forteller om det er noe du bør satse på eller ikke... 

Testbilen: 2011-modell Audi S5 Sportback

S5 er en drømmebil for mange – med over 300 hk, et lekkert design og sportslige kjøreegenskaper. Da Audi første gang viste bildene av den, fikk en hel bilverden hakeslepp. Den betegnes av mange som merket peneste modell – noensinne! Sportback-utgaven passer den norske kjøperen fint, fordi vi liker litt bedre plass og praktiske løsninger.

Men S-modellene er altfor dyre for de aller fleste av oss. I stedet er det mange dieselmodeller med S-line-pakke, eller mer folkelige bensinutgaver som fikk påmontert litt mer hårete eksosanlegg.

Dette interiøret er bunnsolid. Både rent kvalitetsmesig, og i forhold til brukervennlighet. Det tåler imponerende godt sammenligning med helt nye biler.

Dette interiøret er bunnsolid. Både rent kvalitetsmesig, og i forhold til brukervennlighet. Det tåler imponerende godt sammenligning med helt nye biler.

Men det er nå en gang bare orginalen som er ekte S5 (eller enda "verre", RS5, men det får bli en annen gang).

Det siste året har prisene gått betydelig ned for Sportback-modellene av S5. Og da er det plutselig mulig å begynne en litt mer realistisk drømmebiljakt ... Vi finner en som virker fornuftig priset, og tar turen for å låne den.

Bak rattet får vi raskt godfølelsen. Dette er noe annet enn en vanlig A5. Lyden, setene og ikke minst frasparket er på et annet nivå. Selv etter fire år på markedet, tror vi du skal være spesielt nerdete for å savne mye av det den nye versjonen leverer.

Pris og ytelser:

Dette er en bil som kostet godt over millionen da den var ny i Norge. Og avhengig av hvor mye ekstrautstyr du valgte, kunne den endelig prislappen bli ganske MYE over en million ...

S5 har en 3-liters V6-motor på 333 hk, kombinert med 7-trinns S-tronic automatgirkasse og quattro firehjulsdrift. Den gir faktisk et enda friskere fraspark enn den første- og på papiret større og kraftigere motoren som ble servert i S5. Da var det nemlig 4,2-liters V8er på 354 hk.

Nydelige sportsseter preger interiøret.

Nydelige sportsseter preger interiøret.

Den nye motoren lager litt mindre lyd, men serverer i alle fall et rampete svosj når du girer med gassen i bunn, dessuten er naturligvis forbruk og utslipp er lavere enn i V8-en.

0-100 km/t leveres på kun 5,1 sekunder. Og det skjer uten noen form for dramatiskk, takket være silkemyke girskift og firehjulsdrift.  

Pris ny: Fra ca 1,1 millioner kroner 

Pris testbil: 599.000 kroner

Så mange ligger til salgs i Norge i skrivende stund: 11

Innvendig:

Audi lager kanskje bilverdens beste interiør. Da tenker vi på kvalitetsfølelse og praktisk oppsett. Noen vil naturligvis mene at det ikke er pent, men det blir en smakssak. Vi synes det er svært ryddig og lekkert, og ikke minst brukervennlig. Fortsatt, fire år etter at den ble solgt ny, er dette noe av det bedre du kan omgi deg med.

Nydelig seter, kraftig midtkonsoll og informativ- og praktisk fargeskjerm mellom speedometer og turteller, i tillegg til hovedskjermen som er høyt passert og integrert i dashbordet. Rattet ser bra ut, men kunne gjerne vært litt tykkere.

Denne girspaken er ikke spesielt moderne, men utover det holder interiøret seg bemerkelsesverdig bra.

Denne girspaken er ikke spesielt moderne, men utover det holder interiøret seg bemerkelsesverdig bra.

Hva går du glipp av, som du får i en ny versjon av samme modell?

Akkurat denne bilen har ikke de helt store tekniske endringene. Motoren er den samme, og ytelsene har heller ikke endret seg.

Men nytt infotainmentsystem har det kommet, i tillegg til en facelift av designet og mer tilgjengelig utstyr.

Dette gjør det smart å velge denne bilen?

Hvis du finner et pent eksemplar, får du veldig mye bil for pengene. Vår testbil så mer eller mindre ut som den nettopp hadde rullet ut av fabrikken. Disse litt spesielle bilene blir jo ofte kjøpt av entusiaster som tar mer vare på bilen enn folk flest. Og Audis modeller, med mye aluminium, er godt beskyttet mot rust. 

I tillegg er interiøret som nevnt svært solid og infotainmentsystemet helt på nivå med, og til dels bedre enn i mange nybiler.

Dette bør du tenke nøye gjennom om du skal ha denne bilen?

De fleste S5-ene som selges i Norge er import. Så også med vår testbil. Det betyr at selv om det er en 2011-modell, følger ikke norsk garanti- eller reklamasjonsrett. Det er derfor smart å gå en ekstra runde for å sjekke historikk og bilens stand. Deler, timepriser og feilsøking er ikke billig på en slik bil ...

Det er heller ikke til å stikke under en stol at slike biler koster mer enn mye annet når det kommer til forsikring, forbruk og service. 

Dette har holdt seg godt:

Vi er mest imponert over hvor godt interiøret har holdt seg i testbilen. Den ser mer eller mindre ut som en helt ny bil, til tross for sine fire år på veien. Den er nok et bevis på at dette med opplevd kvalitet ikke bare er et flåsete uttrykk, det er noe som vises i praksis når bilen blir noen år. 

Menystyring via hjulet og hurtigknappene mellom fortsetene er langt mer intuitivt og brukervennlig enn touchskjermene på mange av dagens nybiler.

Forøvrig er designet fortsatt spot on. En liten facelift har skjedd siden denne bilen ble produsert, men hovedtrekkene er de samme. Og det er få som vil arguentere imot at A5 er noe av det mest vellykkede Audis designavdeling har klart å gi oss. 

Riktignok liker vi aller best coupeen, som minner enda mer om den klassiske urquattroen, men kombicoupeen er lekker den også.

Her har tiden satt spor:

Infortainmentsystemet har blitt litt passè. Både menystruktur, oppløsning og kartvisning er blitt en god del bedre siden 2011.

LED-lyktene er også av den "gamle typen", altså mange små lys som utgjør en stripe, i stedet for de nye LED-lysene som bare er ett rør.

Disse burde du også vurdere ...

BMW 335i xDrive.

Konklusjon:

S5 byr på en hyggelig blanding av fornuft og følelser. Du kan kjøpe denne bilen, kose deg når du kjører den litt lengre og mer kronglete veien hjem, samtidig som den med litt godvilje duger som familiebil. Plassen er bra, fem dører er praktisk. Og firehjulsdriften er gull verdt på vinterstid.

Dessuten kjennes den ikke avdanket og gammel. Venner og bekjente vil trolig bli overrasket når du sier at den nye bilen din er en bruktbil.

Testbilen er utstyrt med justerbart understell. Men selv i komfortmodus, vil nok mange synes at det kan bli vel hardt og "stutt" i litt skarpe kanter. Fungerer imidlertid svært bra på svingete småveier.

Du bør finne en som har så lav kilometerstand som mulig, sjekke hvilke garantier som følger bilen – og ikke minst gjøre deg kjent med hva slags utstyr som følger med. Godt utstyrte biler er lettere å selge igjen når den tid kommer. 

NB: I disse dager lanserer Audi nye A4. Og en helt ny generasjon av A5, og etter hvert S5, vil også dukke opp om ikke så lenge. Det kan nok plutselig få denne til å virke litt eldre ...

Hekken preges av en disket spoiler og fire enderør. Siden denne kom ut, har bilen fått nye lykter bak også. Men all verdens forskjell er det egentlig ikke ...

Hekken preges av en disket spoiler og fire enderør. Siden denne kom ut, har bilen fått nye lykter bak også. Men all verdens forskjell er det egentlig ikke. (ANB)

 

Artikkeltags